Pages

jeudi, février 24, 2011

Mère Marianne (7)

A venit momentul sa vedem cu ce circulam in Franta. Nu ma refer la trenuri sau avioane, ci la cum circulam zi de zi in orasul/comuna in care locuim.
Cu exceptia oraselor mari, gen Paris, Strasbourg, etc. care au metrouri, tramvaie, autobuze, trenuri TER (ceva care seamana cu metroul), etc., in localitatile mici transportul in comun aproape ca nu exista. Stiu, asta nu este o veste buna, mai ales daca locuiti departe de serviciu sau de scoala. Ar fi taxiurile, dar este evident ca nu puteti circula zilnic cu taxiul. Ideea numarul 1 este ca in Franta, fara masina esti mort. Fara masina nu poti sa-ti faci nici macar cumparaturile. Si atunci, ce solutii avem? Pai, doar doua: fie veniti cu masina din tara, fie va cumparati una aici. Sa le luam pe rand.
Daca va aduceti masina din Romania, este solutia ideala (asta daca o aveti). Aveti insa ceva de rezolvat, in special daca intentionati sa ramaneti in Franta mai mult de 3 luni. Si aici o sa va dau o informatie-cheie. Sigur ca, inainte sa plecati, cand mergeti sa faceti asigurarea masinii, firma de asigurari va spune ca polita lor este valabila oriunde in Europa. Ceea ce nu o sa va spuna insa nicio firma, ca sa nu isi piarda clientii, este ca odata ajunsi in tara de destinatie, asigurarea romaneasca nu va mai serveste la nimic, ba din contra, va produce numai belele. Sa presupunem cazul banal al unei tamponari usoare. Gestul firesc este sa prezentati numaidecat polita dumneavoastra pentru a dovedi ca sunteti asigurat. Numai ca, pentru a beneficia de acoperirea cheltuielilor de reparatii, veti fi obligat sa va intoarceti in Romania ca sa declarati accidentul acolo! In situatia si mai neplacuta in care sunteti autorul tamponarii si trebuie sa despagubiti pe altcineva, tamponarea usoara devine un circ. Practic, proprietarul celeilalte masini nu va fi despagubit niciodata si o sa va tarasca prin tribunale. Imaginati-va ce inseamna sa faceti un drum in Romania pentru o parlita de asigurare, adica vreo 6000 de kilometri in total pentru o bara sau un far spart. Si atunci, ce va propun eu si ceea ce este, de altfel cel mai sanatos lucru, este sa va inscrieti masina in Franta si sa incheiati o asigurare de raspundere civila aici. Este simplu de tot si nu dureaza mult, apoi nu va doare capul. Puteti incepe demersul imediat sau, sa zicem, in termen de o luna, ideea e sa nu intarziati prea mult pentru ca nu se stie niciodata cand survine o "trosneala", nu mai pomenesc, Doamne fereste, de vreun accident grav.
Iata ce trebuie facut. Cand v-ati hotarat sa va apucati de treaba asta, primul gest este sa deschideti Pagini Aurii, care aici se numeste "Pages Jaunes" si sa cautati firme care fac  "contrôle technique de véhicules". Duceti masina la firma aleasa si spuneti ca vreti sa ii faceti "certificatul de conformitate" cu normele europene. Nu va sfatuiesc deloc sa veniti cu el facut din Romania deoarece in Franta nu este valabil. Certificatul acesta o sa va coste cam 60-70 de euro. Retineti ca in Franta controlul tehnic este obligatoriu la fiecare 2 ani (cum este ITP-ul la noi). Odata ce service-ul a examinat masina si v-a eliberat certificatul de conformitate, faceti un dosarel in care alaturati toate actele masinii dumneavoastra (carte de identitate, talon, asigurare, etc.), buletinul sau pasaportul dumneavoastra precum si justificativul de domiciliu (va amintiti ca am vorbit candva despre asta si v-am spus ca justificativul de domiciliu o sa va fie cerut peste tot). Acum, daca masina dumneavoastra este mai noua de 4 ani, nu aveti nevoie de niciun certificat de conformitate. Daca are mai mult de 4 ani, certificatul este obligatoriu.
Cu dosarelul acesta mergeti la Prefectura departamentului sau, daca locuiti intr-un oras care are o Subprefectura, mergeti acolo. Functionarul o sa verifice documentele, o sa le retina si o sa va dea la mana un act care va permite sa circulati cu masina timp de 7 zile. In acest interval veti primi acasa, prin posta, "la carte grise", adica certificatul de inmatriculare francez al masinii, cu noile numere pe el. Atat.
Placutele de inmatriculare le puteti comanda la orice service auto (care aici se numeste "garage"). Va duceti cu "carte grise" si comandati cele doua placute, pretul este intre 10 si 15 euro bucata, deci in total vreo 30 de euro. Eu va sfatuiesc sa va faceti 3 placute ca sa aveti una de rezerva in cazul in care, cine stie cum, pierdeti vreuna.
Dupa cum am spus la inceput, a doua solutie este sa cumparati o masina in Franta. Varianta second-hand presupune aceleasi riscuri ca si in Romania. Cel mai bine este sa va cumparati una nou, prin credit bancar pe care il faceti exact la vanzatorul de masini ales. El se va ocupa si de inmatriculare si o sa va dea masina cu numere de inmatriculare, iar "la carte grise" o s-o primiti prin posta. Sau se poate sa fiti chemat ca sa o ridicati de la Prefectura.
Ce masina luam, mai ales ca la inceput este clar ca nu ne dau banii afara din casa. In acest moment, masinile cel mai bine vandute in Franta sunt Daciile: Logan, Sandero si Duster care vine din urma. In general, aici o sa vedeti destul de rar alte masini decat cele frantuzesti : Renault, Citroen, Peugeot. Si o sa mai observati ceva : francezii nu fac fite cu masinile. O sa vedeti ca ei nu schimba masina decat atunci cand intr-adevar e prea veche si nu mai merge. Altfel, ei circula cu masini vechi si de 15 ani, nu le pasa de asta, atat timp cat rotile se invart. Figurile romanesti cu masini de lux, xenoane, dvd in tetiere si alte accesorii, nu exista aici. Oamenii sunt modesti si nu se judeca unii pe altii dupa masini sau haine de lux.



Deci, daca imi permiteti sa va fac o sugestie, Dacia Logan este cea mai buna varianta in raport cu bugetul. Lucru pe care vi-l vor confirma zecile de mii de francezi care circula cu Logan aici. Eu, una, tocmai mi-am luat unul. Oricum, veti avea tot timpul sa va decideti.
Data viitoare vorbim despre asigurarea masinii.

5 commentaires:

  1. Si la noi este la fel - daca nu ai masina trebuie sa astepti minimum o ora pana vine urmatorul autobuz. Asigurarea aici pe mine ma costa enorm pentru ca am 26 de ani si nu am decat 4 ani de experianta insa daca o poti inscrie pe firma e muuuult mai ieftin. Mult succes cu masinuta Liliana si la noi in Belgia este foarte populara.

    RépondreSupprimer
  2. Credeam ca doar in Americi nu te descurci fara masina!...
    Foarte pretioase informatiile de pe blog, parca vad romanashul proaspat debarcat in Franta cu harta-ntr-o mana si cu teancul de print-uri (de pe blog) in cealalta!
    S-o stapanesti sanatoasa!

    RépondreSupprimer
  3. Buna ziua Doamna Doctor,
    Urmaresc de ceva timp blogul dumneavoastra pe care il gasesc foarte util.
    Cu ajutorul acesti blog am reusit sa obtin dreptul de libera practica fara ajutorul vreunei agentii de recrutare (Santemed sau PFA Bianca...etc. nu stiu daca e numele corect).Am cautat pe siturile franceze ( vorbesc franceaza f bine) ..am dat interviul de limba...totul a mers exact ca la carte. Apreciez, de asemenea, faptul ca va faceti timp sa "luminati" si mintile altora.
    Aveti un talent innascut de a scrie ( stiu ca sunteti din CT si ati fost si jurnalista ) ceea ce face si mai atractiv blogul dvs.
    Cu consideratie,
    Dr. .......

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. @Anonim: Ce satisfactie mai mare pot sa am decat sa-mi spuna cineva ca a reusit cu ajutorul blogului meu? Va multumesc din suflet pentru aprecieri si va doresc numai reusite si o viata asa cum v-o doriti in Franta. S-auzim de bine!

      Supprimer

Comentariile nu apar automat, sunt moderate. NU RASPUND LA COMENTARII CARE CONTIN INTREBARI/SITUATII LA CARE S-A RASPUNS/EXPLICAT DEJA PE BLOG.