Pages

vendredi, février 25, 2011

Sa nu scuipam in supa!

Iata o postare venita pe nepregatite pentru ca nu intentionam sa abordez inca o anumita tematica, dar ma vad nevoita.
Am fost acuzata, indirect, ieri, pe Facebook, ca blogul meu incearca (adica eu incerc) sa prezinte o imagine idilica, bineinteles falsa, a Frantei. Un domn doctor pe care nu il cunosc si care este instalat in Franta, spunea asta si zicea ca o sa publice el cateva postari despre cat sunt francezii de xenofobi ca sa dispara imediat impresia de tara idilica pe care am creat-o eu. Initial, nici nu am vrut sa dau atentie acestei remarci deoarece cunosc prea bine anumite atitudini, dar m-am gandit ca sunt datoare celor care imi citesc blogul la anumite precizari.
In primul rand, nu imi amintesc sa fi declarat in vreuna din postarile mele ca societatea franceza ar fi perfecta. Am preferat pur si simplu sa acord prioritate informatiilor practice de care cineva poate avea nevoie la un moment dat, urmand sa ajung, evident, apoi si la partile neplacute. Daca revedeti Mère Marianne (1) exact asta am spus de la bun inceput : "Voi explica pe larg, pe parcursul a mai multor episoade, care este traseul unui emigrant legal in Franta, la ce sa te astepti, bune si rele, odata ajuns aici si la ce trebuie sa fii atent astfel incat treaba sa mearga bine, mai ales daca vii din Romania." Este dovada ca domnul doctor care m-a criticat nu a citit tot inainte sa arunce acea afirmatie.



Vreau sa lamuresc ce e aia xenofobie mai intai. Am ales definitia in franceza pentru ca vorbim de xenofobia francezilor: "La xénophobie est une hostilité systématique ou irrationnelle à l'égard d'une ou plusieurs personnes, essentiellement motivée par leur nationalité, culture, genre, religion, idéologie, ou origine géographique, elle peut aussi être définie comme une «hostilité à ce qui est étranger»".
Din punct de vedere al traditiei, este adevarat ca francezii sunt foarte nationalisti, adica ei tin la tara lor, la cultura si obiceiurile lor. Asa au fost de cand lumea. Pana la urma, fiecare natie are "buba" ei (doar romanii sunt perfecti, nu-i asa ?)
Din punct de vedere politic, nationalismul a degenerat pe alocuri in xenofobie, mai ales in randul simpatizantilor lui Le Pen (omologul lui C.V. Tudor) care conduce partidul numit Frontul National si care s-a declarat in repetate randuri impotriva emigrantilor (ca Vadim impotriva ungurilor).
Din punct de vedere practic, trebuie sa stiti ca la ora actuala, din cei 65 de milioane de locuitori ai Frantei, 8 milioane sunt straini atrasi de sistemul de securitate sociala de aici. Oricarui francez ii este clar demult ca majoritatea emigrantilor vin sa profite de sistem, Franta avand unul din cele mai bune sisteme de protectie sociala din Europa si din lume. In tara asta sunt reprezentate toate popoarele planetei, dar cei mai multi sunt arabii, negrii si, mai nou, chinezii. Cei mai multi nu muncesc pentru ca nu au unde sau, pur si simplu, nu vor deoarece este mai comod sa depuna cereri de sprijin social. Asta inseamna ca ei vor primi lunar alocatii de la statul francez, adica din taxele si impozitele platite de francezi! Bineinteles ca francezilor nu le convine asta. In plus, o mare parte dintre emigranti sunt infractori. Iata, deci, terenul pe care s-a dezvoltat xenofobia.
Dar, atat timp cat ai o activitate legala si corecta pe teritoriul Frantei si faci dovada calitatilor tale, nimeni nu are nimic cu tine. Sigur ca la inceput, pentru ei esti inca un strain care vine sa le manance impozitele, te vor privi cu suspiciune si vor fi reci fata de tine. Dar nu i-am vazut niciodata organizati in Ku-Klux-Klan-uri ca sa le dea foc strainilor. Cu timpul, se obisnuiesc cu tine si nu vei avea nicio problema. Lucrul cel mai important de spus aici este ca asta depinde numai de tine.
Acum, sa vorbim despre romanii din Franta. Asa cum se stie demult, romanii nu pleaca nicaieri insotiti de o imagine prea buna. Asta e crucea pe care o purtam toti cei care am ales alta tara. Dar, intrebarea este, de ce am ales, totusi, o alta tara? Pentru ca dincolo de xenofobia de care se plange domnul doctor, o ducem bine. Si dumnealui la fel, pentru ca nu e un secret ca, in Franta asta xenofoaba, medicii castiga extrem de bine, mai ales in liberal. Ceea ce nu mi-a placut la atitudinea domniei sale este ca nu-i plac xenofobii, ii critica, dar sunt sigura ca ii plac banii xenofobilor. Altfel, nu vad ce il retine intr-o atmosfera care nu-i place. Traim in democratie, nu il tine nimeni cu forta printre xenofobi nenorociti. In plus, este un lucru sigur ca si dansul beneficiaza din plin de toate avantajele unei tari ca Franta, de tot ceea ce v-am explicat pana acum in serialul Mère Marianne. Dar de ce sa nu fim ipocriti daca avem ocazia… Ne este foarte bine, dar preferam sa criticam pentru ca asa ne-a invatat mama noastra Romania. Si este si un mod de a ne da smecheri fata de cei ramasi in Romania. Atunci cand stii perfect ca oricine si-ar dori sa fie in locul tau, tu vii si spui : "eh, o porcarie…" Francezii au o expresie pentru asta : "cracher dans la soupe", adica "a scuipa in supa", atunci cand ni se da de mancare, dar facem fite si scuipam in farfurie.
Oricum, Marianne are legi aspre contra rasismului, contra xenofobiei, dar nimeni nu va risca sa o comita atat de grav incat sa fie reclamat la Jandarmerie. As mai spune si ca eu, la locul meu de munca, unde lucrez cu o armata de infirmiere si tot soiul de alte feluri de personal, nu am simtit accese de xenofobie decat din partea a 2 persoane. In rest, toti m-au sustinut totdeauna desi sunt emigranta.
Si ca sa inchei, o sa ii amintesc colegului un lucru spus la un moment dat de Sarkozy, pe care eu nu il simpatizez deloc, dar recunosc ca aici a avut dreptate : "La France, tu l’aimes ou tu la quittes!" adica, Franta o iubesti sau o parasesti...

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire

Comentariile nu apar automat, sunt moderate. NU RASPUND LA COMENTARII CARE CONTIN INTREBARI/SITUATII LA CARE S-A RASPUNS/EXPLICAT DEJA PE BLOG.