Pages

jeudi, mars 17, 2011

Mère Marianne (10)

Sa nu radeti, dar este important sa invatati sa faceti cumparaturile in Franta. Fara un minim instructaj, o sa aruncati o gramada de bani pe fereastra. O sa incep cu un lucru amuzant, anume ca aici veti auzi pe toti francezii spunand, atunci cand pleaca la cumparaturi: "je vais faire mes courses". In acest context, "courses" nu inseamna "curse", ci "piata". Asa ca daca vreti sa intrebati unde va puteti aproviziona in localitatea respectiva, e de preferat sa utilizati acest termen ca sa fiti bine inteles. Un al doilea secret extrem de important atunci cand cumparati alimente este sa va uitati totdeauna, pe eticheta din raft, la pretul pe kilogram, nu la pretul unitar. De exemplu, daca vreti sa cumparati camembert, veti gasi cam 5 variante de camembert de la producatori diferiti. Verificand pretul pe kilogram, evitati sa platiti in plus doar pentru "nume". 


Etichetele sunt, de regula, electronice si arata exact ca in aceasta poza unde vedeti, in acest caz, ca pretul pe kilogram este 9,84 euros.
Inainte sa va explic cum sa va faceti aprovizionarea in cel mai avantajos mod, am o vorba pentru fumatori. In prima mea zi in Franta, fumatoare fiind, m-am trezit de dimineata cu gandul sa ma duc sa-mi cumpar tigari pentru ritualul de la cafea. In naivitatea mea si pentru ca nimeni nu imi spusese, am intrat in primul supermarket pe care l-am vazut si am cerut tigari. Casiera s-a uitat luuung la mine si dandu-si seama, dupa accent, ca sunt straina, mi-a spus: "numai la birourile de tabac". Ups! Ce-or fi astea? Mi-a explicat ca sunt niste magazine specializate in ziare si tabac si ca le pot gasi dupa reclama rosie care se vede pe strada. Iata cum arata:

Nu puteti cumpara tigari decat din locurile "insemnate" in acest fel. Uneori, pe autostrazi puteti gasi in anumite benzinarii, dar trebuie sa intrebati casierul deoarece nu sunt tinute la vedere. In general, in Franta, tutunul este inamicul public numarul 1 si va trebui sa va obisnuiti si sa respectati acest lucru evitand sa fumati in interior, chiar atunci cand mergeti in vizita la un alt fumator. Veti vedea ca si el fumeaza afara, pe balcon sau in gradina. Cel mai bine este sa intrebati, mai ales la serviciu, care este locul autorizat pentru fumat.
Inca un lucru: in Franta nu exista magazine deschise noaptea cum sunt la noi buticurile non-stop la fiecare colt de strada. Daca ati uitat sa cumparati ceva in timpul zilei, inainte de ora 19:00, adio! Asteptati pana a doua zi. E de preferat sa fiti prevazatori astfel incat sa nu va treziti fara paine la cina. De asemenea, multe magazine sunt inchise in timpul pauzei de pranz, de la 12:00 la 14:00 si aproape toate sunt inchise duminica. La francezi, un magazin "non-stop" inseamna ca este deschis si la pranz.
Acum, la modul practic, primul loc in care va recomand sa mergeti pentru a cumpara alimente sunt discounter-ele. Sunt magazine in care gasiti alimentele de baza, aceleasi ca la super-market, dar la preturi mici, de discount. Principalele discountere sunt Lidl, Aldi si Netto:


In aceste magazine care sunt deschise non-stop, adica fara pauza la pranz, gasiti si alte lucruri interesante in afara de mancare. De 2-3 ori pe saptamana au promotii la electrocasnice sau la haine de casa, lenjerie pentru copii, etc., o gramada de lucruri bune la preturi si mai bune. 
Pentru cumparaturi mai sofisticate si, mai ales pentru patiserie, mergem la "nivelul 2", adica la "super-marché". Principalele super-marché-uri sunt: Super U, Intermarché, E. Leclerc si Carrefour:


Personal, va recomand patiseria de la E. Leclerc, in opinia mea, ei fac cele mai bune tarte. Si nu o sa trec mai departe inainte sa le spun fitzosilor din Romania care se lauda ca isi fac shopping-ul la Carrefour, ca asta nu inseamna nimic aici. Carrefour este doar un super-market ca oricare altul care nu se deosebeste cu nimic de celelalte. Este un magazin pentru oamenii de rand, pe care il veti gasi nu numai in orase, ci si in comune. 
Daca nici la super-marché nu ati gasit ce cautati, accesati "nivelul 3", cel al hyper-marché-urilor. Va recomand Cora, Hyper U sau Auchan:


In general, in toate aceste magazine gasiti tot ce este posibil. Insa, pentru obiecte de uz casnic exista super-marché-uri specializate. Cele mai bune sunt La Foire Fouille, GiFi si Babou:


Indiferent ce va trebuie, de la scobitori la fire de tricotat sau decoratii de Craciun, orice, treceti mai intai pe aici. Sunt sanse foarte mari sa gasiti ce aveti nevoie, la preturi de discount. In general, francezii prefera discounterele pentru orice, la ei conteaza fiecare centima pe care o cheltuiesc si nu vor cumpara lucruri doar pentru "firma" atat timp cat nu li se pare practic sau comod. Degeaba scrie pe tricou "Dior", francezul nu o sa-l cumpere daca nu crede ca se va simti bine in acel tricou. Va prefera sa-si ia ceva normal, de la un magazin normal. Altfel spus, fitzele cu tzoale de firma fara de care esti in fraier in Romania, nu o sa le gasiti aici si nici nu va recomand sa incercati sa epatati. 
Ca sa va imbracati si sa va incaltati frumos, elegant, comod si accesibil ca pret, va recomand Kiabi, Gémo si reteaua La Halle! care are magazine specializate pe imbracaminte (La Halle aux vêtements), pe incaltaminte (La Halle aux chaussures) sau pe copii (La Halle enfants):


Pentru echipamente sportive alegerea mea este Decathlon, dar exista si Intersport sau Sport 2000. In ceea ce priveste electrocasnicele, cam in toate orasele gasiti un magazin But, iar in orasele mari mergeti mai intai la Darty


In fine, daca sunteti "bricoleur", adica priceput la toate, sau pur si simplu pasionat de gradinarit, aveti de ales intre: Mr. Bricolage, Brico Depôt, Bricomarché, Gamme Vert, Jardiland, Castorama. In aceste magazine gasiti tot ce va trece si ce nu va trece prin cap: plante, unelte, echipamente de gradinarit, seminte, arbori, ghivece, carti de specialitate, absolut tot. 

Nu stiu daca am cuprins in aceasta postare chiar tot, sigur am uitat unele lucruri, dar veti descoperi si singuri diversitatea comertului francez. Ah, da! Am uitat sa va mentionez brutariile, "les boulangeries", care sunt deosebite. Nimic nu merge mai bine cu cafeaua de dimineata ca un croissant cald!

2 commentaires:

  1. Cred ca acumm sunt pregatita sa vizitez Franta:))

    RépondreSupprimer
  2. Imi dezvolti din ce in ce mai mult dorinta de a vizita Franta. Pana acum eram atras doar de tarile anglo-saxone si nordice, dupa ce am vizitat Austria si Germania.
    Dar se pare ca, dupa ce voi trece prin Elvetia, trebuie sa ma opresc un pic si in Franta.
    Marturisesc ca aveam o oarecare retinere, dupa ce am fost in Spania, la Alicante, un oras de coasta mediteraneeana, si am constatat ca pe strazi este acelasi gunoi ca in Romania.
    Dar dupa ce am citit articolele tale, am revenit la sentimente mai bune, macar fata de Franta.
    Multumesc Lili.

    RépondreSupprimer

Comentariile nu apar automat, sunt moderate. NU RASPUND LA COMENTARII CARE CONTIN INTREBARI/SITUATII LA CARE S-A RASPUNS/EXPLICAT DEJA PE BLOG.