Pages

vendredi, mars 04, 2011

Mère Marianne (8)

Eram datoare, dar nu am mai avut timp saptamana trecuta, asa ca reiau. Ramasesem la asigurarea auto. Pai, vestea numarul 1 este ca, indiferent de cata experienta aveti la volan, chiar 20 de ani, aici veti fi considerat novice cand o sa fiti luat la bani marunti, adica la plata. Ceea ce vreau sa spun este ca trebuie sa uitati tot ce stiati despre traditionalul RCA romanesc deoarece in Franta nu se calculeaza numai dupa parametrii masinii, ci si dupa parametrii soferului. Incepatorul plateste de se usuca, dar suma scade in timp cu conditia sa nu aiba nici cel mai mic incident la volan, ceea ce se cheama "bonus". Daca trosnesti ceva, te "trosneste" instantaneu si firma de asigurari, ceea ce se cheama "malus". Bonusul (reducerea) maxim este de 50%, adica platesti doar jumatate din suma pe care o plateste un incepator, dar ca sa ajungi la asta trebuie sa circuli 15 ani fara niciun incident. Exact, 15 ani! Iata unul din motivele pentru care francezii sunt civilizati in trafic.
Sa vedem acum practic. Pentru inceput, iata care sunt principalele firme de asigurari franceze: Groupama, Matmut, GMF, MMA, Macif si Maif. Dupa ce ati inmatriculat masina in Franta sau ati cumparat o masina noua aici, mergeti la 2-3 agentii de asigurari si cereti sa va faca un deviz. Iata cum arata un deviz:



Ceea ce vedeti in aceasta imagine sunt cele patru "praguri" de asigurare. Spre deosebire de Romania unde suma de plata este unica, aici (principiu valabil pentru orice fel de asigurare) aveti dreptul la optiuni. In general, toate variantele date de firmele de asigurari contin 4 sau 5 niveluri. Este la alegerea dumneavoastra ce anume veti sa prevada asigurarea pe care o veti plati. Puteti alege un pachet basic sau unul complex, sigur depinde si de masina pe care o aveti. In Franta, asigurarea auto este unica si face si treaba CASCO-ului din Romania.
Pentru a calcula, insa, suma de plata va trebui sa furnizati, in afara de datele tehnice ale masinii, si cateva date personale. Doua detalii sunt esentiale in calculul primei de asigurare. Daca ati mai avut vreo asigurare auto incheiata in Franta (indirect, asta inseamna verificarea istoricului de accidente) si daca sunteti sofer unic sau mai autorizati pe cineva sa conduca vehiculul (sofer secundar) ceea ce va mareste cheltuiala. Venind direct din Romania, este de presupus ca sunteti "virgin" in ce priveste asigurarea auto in Franta. Asta inseamna cum spuneam la inceput, aici veti fi automat considerat incepator. Poate nu ar strica, din aceasta cauza, ca inainte de plecarea din Romania, sa cereti firmei de asigurari de acolo la care ati avut RCA-ul sa va dea o adeverinta din care sa reiasa ca in ultimii "x" ani nu ati avut accidente.Si, iata dovada, am facut o simulare pe site-ul uneia dintre aceste firme ca sa vedem cat ar fi de plata pentru cineva care incheie pentru prima oara o asigurare auto in Franta. Nu mi-am dat datele de contact reale, evident, dar am pus exact experienta mea de sofer, adica 14 ani, si am ales o masina Dacia Logan GPL noua, sa zicem pusa in circulatie in februarie 2011, si pe care nu o utilizez in interes profesional, ci numai personal. Am autorizat pe cineva din familie ca sofer secundar.


Coeficientul de reducere sau majorare egal cu 1 inseamna ca nu am nici bonus, nici malus fiind prima asigurare pe care o inchei. Dupa cum vedeti in imagine (am incercuit cu rosu) pentru ei sunt "novice" chiar daca am permisul din 1997. Si acum sa vedem cum arata cifrele:


Dupa cum vedeti, am doua variante: ECO sau Confort. ECO este, de regula, cea mai ieftina posibilitate, dar ma costa totusi 545 de euro pe an. Am ales aceasta varianta si sa vedem acum ce imi ofera firma de banii astia:


Partea buna este ca ma asigura inclusiv pentru furtul masinii si atentatele teroriste. Dar exista si variante mai scumpe cand firma iti trimite rampa sa te tracteze oriunde ai fi in caz de defectiune sau accident. Oricum, concluzia este ca aici asigurarea auto este extrem de scumpa si ca sa ajungi sa platesti mai putin trebuie sa fii extraordinar de ponderat la volan. Vom vorbi cu alta ocazie si despre conduita preventiva pe drumurile din Franta.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire

Comentariile nu apar automat, sunt moderate. NU RASPUND LA COMENTARII CARE CONTIN INTREBARI/SITUATII LA CARE S-A RASPUNS/EXPLICAT DEJA PE BLOG.