Pages

dimanche, décembre 04, 2011

Licence to Quilt (3)

Dupa o zi ucigatoare la spital, adica vineri, in week-end am refulat. Am decis ca m-am saturat de punga de plastic in care tineam painea si m-am dus in oras, am cumparat materiale si m-am apucat de treaba: am facut un sac à pain. Mi-a iesit chiar traditional, as zice vazand fotografia, dar bineinteles ca am aruncat un ochi pe internet inainte sa ma apuc, ca sa am o idee. Nu am facut in viata mea asa ceva, este prima oara, si sunt multumita de rezultat. Familia, la fel! Desigur, ei nu prea au de ales :))
Deci, am aplicat tehnica patchwork-ului, adica am lucrat din bucati. Sacul meu are 60 cm inaltime si 35 cm latime. Am impartit inaltimea in doua bucati inegale: la baza am pus materialul colorat, pe o inaltime de 20 cm, dandu-i o latime totala de 70 cm (fata si spate). Restul de 40 cm inaltime (si deci 70 cm latime), i-am facut din tesut metis care are o textura asemenatoare etaminei. Am atasat cele doua bucati, obtinand astfel un dreptunghi de 60 cm inaltime si 70 cm latime. (Puneti totdeauna, la croit, 1 cm in plus fata de dimensiunea dorita, pentru cusaturi: in acest caz, 60+1 si 70+1). Inainte sa cos baza si latura pentru a inchide sacul, am atasat un bias rosu la marginea de sus care va fi gura sacului.
Apoi, am cusut baza si latura, pe dos evident, am intors sacul pe fata si am "tintit" amplasamentul broderiei cu ajutorul unui marker special care se evapora (éffaçable à l'air), deci nu ramane pe tesatura. Broderia mea, cuvantul "Pain", unde in loc de litera "i" am incercat sa reprezint un spic de grau, este facuta cu fire DMC, din cele mai groase. Mi-a luat cam jumate de ora sa fac broderia, dupa care am realizat captuseala. M-am gandit sa pun la interior o captuseala din bumbac deoarece se pare ca acesta permite o foarte buna pastrare a calitatilor painii. Bineinteles, de data asta a fost mult mai simplu deoarece am croit-o dintr-o singura bucata, de 70 cm latime, dar numai 50 cm inaltime deoarece nu am interes sa imi ajunga pana la gura sacului. 
Am bagat-o, pur si simplu, in sac si am tras o cusatura la masina, pe interior, ca sa o atasez. Evident, cusatura se vedea si pe fata, dar asta nu m-a deranjat deloc deoarece am calculat sa "pice" exact acolo unde urma sa plasez snurul.
Adica: dupa ce am atasat captuseala, am taiat o banda de 5-6 cm latime si de lungime cat circumferinta sacului, pe care am atasat-o exact peste cusatura care se vedea un pic aiurea. Am cusut banda pe cele doua margini (indoind un pic spre interior), dar in spatele sacului am lasat un orificiu prin care am bagat snurul cu care agat sacul la locul lui. Asta e tot. Iata si doua imagini-detaliu privind captuseala si broderia:


Numai ca dupa ce am dat gata sacul de paine, mi-am zis ca ar fi pacat sa nu ii fac si un prieten: cosul de paine. Din nou, ceva ce nu am mai facut niciodata. Am dat fuga la internet si mi-am facut o idee, asa ca am decis sa aplic metoda quilting-ului, adica in trei straturi: panza - wat - panza. Am taiat 3 patrate de 33 de cm: unul din tesutul colorat, unul din wat si unul din materialul de la captuseala sacului. Am mai taiat separat un patratel mai mic din etamina maron pe care am incercat sa redau doua spice de grau, in ton cu sacul de paine (in fine, nu va luati dupa broderiile mele ca nu ajungeti departe). 
Mai intai am suprapus cele 3 straturi, am fixat de jur imprejur cu clesti, ca sa stea nemiscate, am pus broderia in centru, am fixat-o cu ace si i-am dat un tur cu masina de cusut (am ales o cusatura fantaisie). Apoi, la 5 cm distanta de perimetru, am mai tras o cusatura, in forma de patrat, ca sa fixez wat-ul. De fapt, aceasta cusatura serveste, la final, si la delimitarea peretilor cosului, cei pe care ii vom ridica la sfarsit ca sa ii legam.
Apoi, o a treia cusatura, de jur imprejur, tot perimetrul patratului meu, la cativa milimetrii de margine, tot pentru fixarea celor 3 straturi. Ultimul lucru mai dificil a fost sa aplic bias-ul rosu pe margini. Dupa ce am facut si asta, am luat o fasie lunga de bias pe care l-am cusut "in gol", adica doar ca sa ii unesc marginile, si din care am taiat apoi 8 bucati pe care le-am atasat in cele patru colturi. Am legat doua cate doua si... am terminat. 



In Franta, produsele artizanale de acest gen, facute in casa, sunt foarte apreciate. Un sac à pain mai mic si mai simplu decat al meu, dar "fait maison" costa cam 30 de euro, mult mai mult decat am dat eu pe materiale ieri. Asa ca merita sa incercati, nu e greu, iar rezultatul este sigur ceva unic. Spor la treaba!

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire

Comentariile nu apar automat, sunt moderate. NU RASPUND LA COMENTARII CARE CONTIN INTREBARI/SITUATII LA CARE S-A RASPUNS/EXPLICAT DEJA PE BLOG.