Pages

dimanche, décembre 01, 2013

Medic roman in Franta (61)

Ceea ce public azi este de o importanta capitala pentru medicii generalisti care planifica instalarea in liberal in Franta. Voi descrie exact pasii care sunt de facut pentru ca deschiderea cabinetului sa fie posibila si cred ca acest articol poate servi ca baza de pornire si pentru specialisti. Nu am scris pana acum fiindca am vrut sa vad pe pielea mea cum se intampla totul, sa trec eu insami prin aceasta procedura de creare a unui cabinet de medicina generala pentru a fi sigura ca o descriu corect. Altfel spus, am mai invatat ceva si pun pe hartie ca sa ramana.  In cazul in care preluati cabinetul unui alt medic (care iese la pensie, de exemplu) nu aveti mare lucru de facut, dar daca veniti intr-o comuna unde Primaria doreste sa creati un cabinet, informatiile care urmeaza va vor scuti de multa durere de cap (de care eu nu am fost scutita, intre noi fie vorba).
Deci, deschideti bine ochii, este foarte important sa nu va scape nimic din vedere. 

1. Dupa cum se intelege, pasul nr. 1 este inscrierea la Ordin pe care am descris-o in episodul Medic roman in Franta (5). V-ati depus dosarul, ati trecut de interviu, vi s-a confirmat verbal ca sunteti acceptat, ati participat la faimoasa ceremonie de depunere a juramantului si va intoarceti acasa (cand spun "acasa" ma refer la domiciliul din Franta, bineinteles). Ce faceti? Deocamdata, nimic. Asteptati cateva zile pana primiti hartiile de inscriere la Ordin, hartii care vor contine: numarul RPPS si numarul de inscriere la Ordin. Aceste documente va sunt transmise prin Posta, iar cele cateva zile de asteptare sunt ultimele zile in care va mai puteti permite sa va odihniti sau sa va plimbati. Dupa aceea, intrati in vartejul administrativ care o sa va cam puna "la pamant". Tot in cateva zile dupa inscrierea la Ordin mai primiti prin Posta doua plicuri: unul care contine cardul profesional (care este indispensabil pentru functionarea cititorului de carte vitala) si unul care contine codul pin al acestui card. Pastrati-le ca pe ochii din cap.

2. Odata primite hartiile de la Ordin, primul gest de facut este sa contactati un contabil pentru a face declaratia de inceput de activitate la URSSAF. Va recomand sa contactati direct o AGA (Association de Gestion Agréée) deoarece adeziunea la un astfel de organism va da dreptul la 25% reducere la impozitul pe profit. Legea va da dreptul sa realizati adeziunea in primele 5 luni de activitate, deci, de ce sa nu o faceti de la bun inceput si sa fiti linistiti? Exista in Franta o multime de AGA, eu am contactat, de exemplu, AGAPS, dar daca dati o cautare pe www.google.fr dupa cuvintele "AGA médecin" gasiti mai multe decat va trebuie. Va orientati in alegerea voastra dupa regiunea in care locuiti, dupa eventuale recomandari pe care le primiti de la alti medici, in fine, nu conteaza, numai faceti-o. Ca principiu, la o AGA se plateste o cotizatie anuala (eu platesc 320 de euro pe an) si ei se ocupa de tot ce inseamna declaratie fiscala. Simplu, nu? 
Deci, am contactat AGAPS, m-am intalnit cu un contabil care se afla in deplasare in Bretagne, am pus toate intrebarile care le aveam de pus, m-a lamurit fara probleme. Mi-a aratat ce trebuie sa bifez in declaratia de debut de activitate si a ramas sa imi trimita prin Posta formularul de adeziune. Daca nu va puteti intalni direct cu contabilul, puteti sa contactati AGA telefonic si sa le cereti sa va expedieze la adresa de domiciliu (din Franta, evident) formularul de adeziune.


3. Deci, ati ales AGA, ati discutat cu ei, sunteti in asteptarea formularului de adeziune. Ceea ce trebuie sa faceti intre timp este faimoasa declaratie la URSSAF. Adica sa instiintati statul francez ca veti deschide un cabinet de medicina generala. Cum faceti asta? Fiti foarte atenti, o sa facem pas cu pas. Mai intai scanati cartea de identitate; odata salvata imaginea in computer, imprimati-o. Luati un pix negru sau albastru si scrieti SUB imaginea cartii de identitate fraza: 

J'atteste sur l'honneur que la copie de cette pièce d'identité est conforme à l'original. 
Fait à XXXXX (numele localitatii in care va aflati), le xx/xx/2014 (data).

Iata a ce trebuie sa semene: 


Dupa ce ati adaugat textul sub poza buletinului, scanati din nou totul si salvati fisierul in calculator. Acum puteti trece la declaratia propriu-zisa care se face pe internet, dupa cum urmeaza:
- in stanga paginii aveti: Déclarer une formalité. Dati click pe acest link. Vi se deschide o lista de posibilitati. Alegeti-o pe prima: Profession libérale ou assimilée


Cele doua sageti rosii sunt stangace, dar o sa ma iertati pentru asta. Click pe cuvintele: Profession libérale ou assimilée. Vi se deschide o noua lista de posibilitati. Alegeti-o pe prima: Un début d'activité, une création d'activité. Click pe aceste cuvinte si ajungeti la o pagina care trebuie sa arate asa:


Aici vi se explica faptul ca aveti doua posibilitati de a realiza declaratia: via internet sau via Posta. Facem prin internet (am pregatit pièce justificative) deci dam click pe Suivant. Ajungeti la o pagina care arata asa:


Felicitari! Ati ajuns la faimoasa Declaratie. Cum o completam? Vedem asta pas cu pas. Mai intai: ce e incadra cu rosu este obligatoriu, ce e incadrat cu verde, nu e obligatoriu de completat.
Pornind de la ideea ca nu ati mai avut alte afaceri in Franta, nu bifati prima intrebare de sus. Treceti direct la DECLARATION RELATIVE A LA PERSONNE. Alegeti sexul (in stanga), NOM DE NAISSANCE este numele de familie, sa zicem POPESCU. In Franta numele de familie se scrie cu majuscule. Nom d'usage: de regula, romanii nu au asa ceva. Prénoms: prenumele, evident; daca aveti doua sau trei le scrieti pe toate, cu minuscule (Ion, Cecilia, Vasile, Maria-Cristina, etc.). Pseudonyme: nu ne intereseaza. Né(e) le: Data nasterii. Nationalité: Roumaine.
Iata cam ce trebuie sa obtineti:


Trecem la adresa. Mai intai Domicile personel. Se presupune ca Primaria v-a pus la dispozitie o locuinta. Sa zicem ca locuiti la adresa: 3 Bis, Rue des Moulins, la Pontivy, cod postal 56300. Sa vedem cum scriem asta.
Numéro de la voie: 3
Indice de répétition (bis, ter...) : dati click pe sageata din dreapta, o sa va apara o lista, alegeti Bis.
Type de voie : dati click pe sageata din dreapta, alegti din lista: Rue
Libellé de voie ou de lieu-dit : scrieti des Moulins
Code postal: scrieti 56300 Vi se va deschide automat lista de localitati care corespund codului postal si alegeti comuna in cauza. Iata ce trebuie sa obtineti:


Dupa care bifati, imediat dedesubt, à une adresse professionnelle. Ceea ce este valabil daca adresa cabinetului nu corespunde cu adresa de domiciliu. Vi se va deschide imediat un nou capitol, identic cu cel pe care l-ati completat pentru adresa de domiciliu. Procedati la fel pentru a completa adresa cabinetului. 
Ajungeti apoi la capitolul 5 care va cere data de debut a activitatii. Nu va repeziti, lasati cam o luna intre data la care completati aceasta declaratie si data la care veti incepe sa lucrati. De exemplu, astazi suntem pe 1 decembrie 2013, puneti data de debut la 30 de zile distanta, sa zicem 31 decembrie 2013. Oricum, veti incepe cam pe 10 sau 15 ianuarie (fiindca sunt multe de pregatit), dar asta nu face nimic. Important este sa nu deschideti cabinetul inainte de 31 decembrie, pentru ca Fiscul va ia in calcul de la aceasta data, deci daca incasati bani inainte de 31 decembrie, sunteti in ilegalitate. Daca, insa, aveti intarzieri in preparative si incepeti sa incasati, sa zicem pe 15 ianuarie, asta nu deranjeaza pe nimeni. Si atunci, de ce sa facem declaratie cu o 30 de zile inainte?! Pai, fiindca pregatirea cabinetului necesita niste investitii, iar aceste investitii trebuie sa poata fi inregistrate in contabilitate. Nu aveti dreptul sa incasati inainte de data declarata, insa aveti dreptul sa faceti, pe firma, toate investitiile necesare pentru a pregati afacerea. Cred ca ati inteles ce am vrut sa spun. Trecem mai departe. 
Indiquez l'activité la plus importante : scrieti cu manuta voastra médecine générale
Indiquez l'ensemble des activités exercées : dati click in spatiul in care urmeaza sa scrieti si o sa incarce automat, cu majuscule, MEDECINE GENERALE
Bifati Création. Ati terminat aceasta parte care trebuie sa arate asa:


Nu bifati nimic in plus. Treceti la partea de DECLARATION SOCIALE unde reproduceti intocmai ce am bifat eu in imaginea urmatoare:


In partea de jos aveti un cadru verde care contine: Déclarer un bénéficiaire de votre assurance maladie. Este pentru copii, sot sau sotie, daca aveti. Dati click pe cadrul verde, vi se dechide o fereastra care trebuie completata, repetati pentru fiecare persoana in parte. Este vorba despre beneficiarii asigurarii medicale obligatorii.
Ajungeti apoi la partea cea mai importanta: Optiunea fiscala. Bifati Déclaration controlée si Franchise en base pentru TVA. Alegeti adresa profesionala ca adresa de corespondenta si puneti o adresa de mail valabila. Asa:


Sunteti aproape gata. Mai aveti de completat ultima parte: adresa de mail. Este foarte important fiindca confirmarea acestei declaratii o veti primi pe mail in maxim 24 de ore.

Nu am completat, insa intelegeti ce aveti de facut. Dupa care, recititi declaratia de la inceput pana la sfarsit si daca nu exista nicio greseala, apasati pe Validation, moment in care vi se cere sa incarcati copia dupa buletin pe care am pregatit-o la inceput de tot. Ati terminat. Confirmarea o sa vina pe mail. O sa primit un numar de inregistrare si o parola (mot de passe) cu care va reconectati la acelasi site pentru a regasi Declaratia validata de URSSAF. O descarcati in computer si o pastrati ca pe Sfintele Moaste.
De aici inainte, dureaza cam o saptamana pana veti primi prin Posta numarul fiscal de inregistrare (CUI-ul de la noi) are aici se numeste Numéro SIRET. Veti primi o hartie de la INSEE (Institut National de la Statistique et des études économiques) care o sa poarte titlul: SITUATION AU REPERTOIRE SIREN. 
Este hartia vietii, cea care va inscrie in randul firmelor active din Franta si care va da dreptul sa incepeti investiile si, apoi, activitatea la cabinet. Si de la care incepe Marea Alergatura. Insa, inainte sa vina aceasta hartie, in saptamana de asteptare, trebuie sa sunati la platforma CPAM, la numarul de telefon care v-a fost dat cand ati facut inscrierea la Ordin (este un numar care incepe cu 08), daca nu il aveti sunati la Ordin in departamentul in care v-ati inscris si cereti-l (le numéro de la plateforme CPAM). Deci, sunati platforma, va prezentati, spuneti ca va instalati in liberal, medic generalist in localitatea X si ca vreti sa fixati rendez-vous (intalnirea) pentru semnarea contractului cu CPAM. Va sfatuiesc sa sunati deja fiindca nu veti prinde RDV(rendez-vous) mai repede de doua saptamani. Altfel spus: asteptand hartia de la INSEE, luati RDV cu CPAM.
A venit hartia de la INSEE, ce aveti de facut imediat, in aceeasi zi daca se poate, este sa mergeti la banca si sa deschideti contul profesional si contul personal care aici se numesc RIB professionnel si RIB personnel. Dureaza 5 minute si va vor fi necesare in tot si in toate. Puneti ceva bani (cam 2.500 - 3.000 de euro in contul profesional). Puteti incepe amenajarea cabinetului: birou, dulap, masa de consultatie, tensiometru, otoscop, etc. Eu mi-am cumparat mobilele si dulapul de la Bureau Vallée, puteti sa le cumparati de oriunde, IKEA de exemplu. Materialele medicale le-am comandat pe internet, la Pharmastore si la Matériel Médical. Puteti avea incredere, aici nu e Romania.
Intre timp, va prezentati la CPAM cu documentele care v-au fost indicate cand ati sunat la platforma (buletin, RIB-ul profesional, etc.) si semnati contractul. Precizati ca veti fi conventionné secteur 1, adica veti lucra in conformitate cu tarifele de la Sécu (securitatea sociala) unde consultatia la medicul generalist pentru adulti si copii de peste 6 ani costa 23 de euro.
Dupa semnarea acestui contract, veti fi sunati de diferiti functionari de la Sécu, fiecare cu treaba lui: unul e insarcinat sa va explice textele de lege, altul sa va explice facturarea, etc. In orice caz, unul din ei o sa va comunice prin telefon o informatie esentiala: numarul AMELI. Il notati si il pastrati, din nou, ca pe Sfintele Moaste. Acest numar, impreuna cu numarul RPPS, va aparea pe ordonantele voastre si pe parafa. Tot in urma semnarii contractului cu CPAM, o sa vi se trimita la filiala cea mai apropiata a CPAM o cutie care contine o gramada de formulare tipizate (imprimatele): ordonante, arret de travail, déclaration de choix de médecin traitant, etc., sunt o multime. De regula, vi se da un RDV pentru a ridica cutia.

Contactati un furnizor de internet si telefonie, de regula Orange, ca sa va instaleze linia telefonica si internetul la cabinet. Pentru asta sunati la numarul 1016, este platforma Orange, serviciul comercial, unde spuneti ca sunteti medic generalist, creati un cabinet si aveti nevoie de linia telefonica si de conexiunea internet securizata pentru teletransmisiuni. Mai departe veti fi ghidati de ei. 

Contactati furnizorul de material informatic. Mai multe posibilitati exista in acest sens, in functie de soft-ul pe care il preferati (in franceza, soft se spune logiciel): HelloDoc, AxiSanté, CrossWay, etc. Personal, am ales CrossWay, de la Cégédim, este in acest moment cel mai performant furnizor si va produce si o subventie anuala de la CPAM (cateva mii de euro pe an) deoarece este singurul soft conectat direct la servere-le CPAM si, deci, usureaza munca functionarilor de acolo, drept pentru care sunteti recompensat. Mai exista si alte recompense din partea CPAM, va vor fi explicate la momentul potrivit de functionarul responsabil de zona in care va instalati. Dureaza maxim 3 saptamani pana cand informatica in cabinetul vostru va fi functinala, deci contactati-i din timp. Tot furnizorul de informatica va aduce si cititorul de carte vitala care, parerea mea, e bine sa il luati portabil pentru vizitele la domiciliu.

Odata ce cunoasteti numarul de telefon din cabinet, numarul Ameli si numarul RPPS, puteti sa treceti la ultima faza: modelul de ordonante, parafa si placa. Pentru acestea trei, trebuie sa creati modelele si sa le trimiteti la Ordinul Medicilor pentru obtinerea avizului favorabil. La fel pentru modelul de anunt in presa. Pentru acestea veti fi ghidati de Ordinul medicilor (cuvinte, dimensiuni, etc.). Faceti totul prin e-mail, nu e nevoie sa va deplasati la Ordin. Odata ce aveti avizul favorabil, puteti sa faceti comanda pentru parafa si placa de la exteriorul cabinetului. 

Exemplu
Pe parafa, in mod normal, apar:
- numele (Dr. Mitica POPESCU)
- Médecin généraliste
- Conventionné secteur 1
-3 Bis, Rue des Moulins, - 56300 PONTIVY
N° Ameli: 00045........
N° RPPS: 0056.......

Eu mi-am facut placa (84 de euro) si parafele (cam 30 de euro bucata, in functie de numarul de randuri) tot la Bureau Vallée de unde mi-am cumparat si toata birotica. Au preturi foarte bune

In orice caz, nu ezitati sa sunati la Ordin ca sa intrebati. Urmati cu strictete instructiunile primite. Daca ati fixat cu certitudine data deschiderii cabinetului, contactati un ziar local pentru publicarea anuntului aprobat de Ordin.
Si, in sfarsit, ultimul lucru: asigurarile. Eu am facut la MACSF: asigurarea de malpraxis si asigurarea pentru localul profesional. Ii contactati la agentia din zona voastra si consilierul se deplaseaza la voi, la cabinet sau la domiciliu (depinde unde puteti sa ii primiti) pentru a va explica contractele. 
Puteti sa rasuflati, instalarea s-a terminat, puteti sa incepeti munca. Sper ca nu am uitat nimic (poate electricitatea si apa la cabinet, dar cereti la Primarie sa va indrume), daca am uitat, ma intrebati. Pana una-alta, sa aveti spor la bani! 

69 commentaires:

  1. Esti o zana buna, Liliana! Ce cadou unic este acest articol! Multe multumiri!
    Imi aduc aminte de cat stress am scapat acum 2 ani, cand ti-am descoperit blogul. Te-am intrebat atunci daca existi cu adevarat si ti-as pune si acum aceeasi intrebare. Cu atata daruire, parca vii dintr-o alta lume. Sa ai parte si tu numai de bine, cel putin o particica din binele pe care il faci !
    Tot respectul si dragostea noastra,
    Vasile

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. @Vasile: Multumesc si sa stii ca m-am gandit la tine cand l-am scris, stiam ca iti va fi de folos. Va imbratisez cu drag!

      Supprimer
  2. UIMITOARE,CA DE OBICEI!!SA AI MULT SUCCES PE NOUL TAU TRASEU DE MEDIC LIBERAL.

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Multumesc, Marcela! Numai bine si voua!

      Supprimer
    2. Liliana Scumpa, sa ai parte numai de impliniri si mult succes in medicina liberala! Multumim pentru inca un capitol atat de folositor! ESTI SPECIALA!!!

      Supprimer
  3. Liliana, ne poti spune, te rugam, cat a durat aceasta imensa activitate ? Doctorul care se va retrage in
    31 decembrie si primarul imi pun aceasta intrebare. Multumesc,
    Vasile

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. @Vasile: Eu am inceput pe 29 august si am terminat pe 9 noiembrie, tinand cont de faptul ca m-am mutat in comuna si a trebuit sa amenajez si apartamentul si cabinetul in paralel. Insa, in ce priveste strict administrativul pentru cabinet: am inceput pe 9 octombrie cand m-am intalnit cu contabilul. In aceeasi zi am facut declaratia pe internet la URSSAF, intr-o saptamana mi-a venit nr SIRET, mi-am deschis contul bancar profesional si am putut sa demar, propriu-zis, pregatirile pentru cabinet. Deci, o luna in total, pentru cei care sunt deja inscrisi la Ordin.
      Cei care vin acum si au de facut inscrierea mai intai, sa mai adauge o luna.

      Supprimer
    2. Multumesc, Liliana. Primaria va amenaja un alt cabinet, cel vechi este proprietatea d-lui
      doctor. Deci si ei ar trebui sa se grabeasca.
      Vasile

      Supprimer
  4. Tot mai putin vom putea vorbi despre ,,cei care vin acum". Medicii din Rom incep sa se reorienteze spre alte zari, din cauza ostilitatii francezilor dar si pentru ca vad ca inclusiv medicii francezi parasesc sistemul francez pentru a lucra in alte tari; sistemul medical francez devine din ce in ce mai slab, mai deficitar si mai neavantajos si pentru medici.

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. @Anonim: Ostilitatea de care vorbiti este numai meritul nostru, al românilor. Cunosc medici de toate nationalitatile aici: nimeni nu a reusit "performantele" noastre in Franta.
      Cat despre sistemul medical francez care devine "din ce in ce mai slab, mai deficitar si mai neavantajos" am doar o vorba sa va spun: vulpea cand n-ajunge la struguri zice ca sunt acrii...

      Supprimer
    2. Nu m-ai nimerit, cu proverbul.Dar antiromanismele din partea romanilor existenti in Franta si nu numai au consecinta in primul rand asupra deja instalatilor in Franta.

      Supprimer
  5. Aceasta ostilitate se manifesta totusi doar in unele locuri! In orasul in care lucrez si locuiesc de aproape doi ani, nu am avut parte de asa ceva. Dimpotriva, francezii de aici, doctori, pacienti, profesori, localnici, autoritati ma trateaza cu respect si chiar cu multa caldura sufleteasca.
    Haideti sa invatam sa ne uitam putin in urma! Castigam de zece ori mai mult si nu ne ajunge! Am scapat de tot ceea ce poate degrada existenta unui medic in Romania si to nemultumiti suntem!
    Francezii, cred, devin ostili cand vrei sa-i tratezi si nu stii frantuzeste. Nu pot sa aiba incredere in doctorul care nu-i intelege si care nu le poate explica ce suferinte au, de ce sa faca un tratament si nu altul...etc.
    Sa fim seriosi doamnelor, domnilor!

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. si eu , ca roman traind in Romania, as deveni "ostil" fata de un francez care ar practica la mine in tara si nu ma intelege, nu-l inteleg...si daca asemenea cazuri ar fi cam multe...bineinteles ca as si generaliza

      Supprimer
  6. Buna ziua ,va multumesc pentru informatiile prezentate gratuit pe acest site, as vrea sa va intreb care nr de securitate socialala trebuie scris ,cel adeli sau nr de inmatriculare la securitatea sociala pentru înscrierea ursaf? va multumesc .sunt in curs de inscriere ursaf pentru un cabinet in liberal!

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Este numarul de la securitatea sociala; cei care vin acum din Ro nu il au inca, de aceea in demonstratia de mai sus am bifat "ce numéro ne m'a jamais été atribué". Daca sunteti in Franta de mai mult timp si aveti Carte Vitale, atunci aveti nr de securitate sociala.

      Supprimer
  7. ... si sa va povestesc putin despre ceea ce ne fac acesti francezi "ostili" noua, romanilor.
    Francezii au foarte multe asociatii in care lucreaza voluntarii, cei care lucreaza fara sa fie platiti si care ajuta la rezolvarea multor probleme in Franta. Exista asociatii in care se predau cursuri de limba franceza, ajutandu-i pe francezii aflati in dificultate, dar in aceeasi masura si pe strainii dornici sa invete limba franceza, inclusiv pe noi romanii.
    Frecventez un asemenea curs si nu incetez o clipa sa-i admir pe nobilii profesori pensionari care vin sa ne invete cu o incredibila daruire. II invata pe francezii lor si fara nici o deosebire ne invata si pe noi.
    Se comporta cu toti ca si cum am fi acolo o mare familie. Este o mare placere sa fiu elev la
    LIRE ET COMPRENDRE POUR VIVRE. Jos palaria, domnilor profesori francezi, nu am intalnit in viata mea asemenea dascali! Sunt cinci profesori neobositi, dezinteresati material care ne invata cu pasiune si drag, sunt uimitori!
    ...Liliana, daca se poate, publica, te rog acest comentariu, nu neaparat pentru ca vreau sa vin cu niste contraargumente, ci, mai ales pentru ca oamenii despre care am vorbit merita recunostinta francezilor, dar si a noastra in egala masura.
    UN GRAND MERCI, Myriam, Gyldase, Milotte, Françoise, Christian, nos chers formateurs du Lude!

    RépondreSupprimer
  8. Draga Liliana,
    Dorim din toata inima ca bradutul de Craciun sa va inveseleasca sarbatorile de iarna si Mosul sa va aduca daruri multe si minunate !
    In noul an sa ai multe realizari in liberal, liniste sufleteasca si sanatate !
    Cu mult drag,
    Vasile

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Multumesc, Vasile! Sarbatori cu bine si tie, sanatate si un 2014 cu bucurii, va imbratisez cu drag pe toti, sa auzim de bine!

      Supprimer
  9. Craciun fericit, plin de daruri si voie buna!!!
    Un An Nou incarcat de impliniri, multa sanatate si numai bucurii!!!
    Cu mult drag, dri

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Multumesc, Dri, Sarbatori Fericite si voua, numai bucurii si reusite in anul care vine!

      Supprimer
  10. SARBATORI FERICITE LILIANA SI TOATE CELE MAI BUNE! = >:D<

    RépondreSupprimer
  11. Foarte utile informatiile,totusi doua probleme.
    1. Diferenta de nume la cele casatorite.Pe care il trecem ?....eventual atasam un certificat de casatorie
    2.La consort ,se declara ca il intretinem pe cheltuiala si asigararea noastra?
    Multumesc mult!

    RépondreSupprimer
  12. Buna seara.
    Stiu ca nu e locul cel mai adecvat pentru aceasta intrebare, dar trebuie sa gasesc un medecin traitant in Reims si as vrea sa stiu daca cunosteti un medic generalist, de preferinta roman, pe care mi-l puteti recomanda sau unde pot gasi o lista cu medicii romani din Franta care lucreaza in sistem liberal (eu sunt in primul semestru ca intern in franta, credeam ca va fi mai usor sa acced la astfel de informatii dar fara succes pana acum). Va multumesc.

    RépondreSupprimer
  13. Buna ziua,

    Sora mea este medic de laborator cu o experienta de peste 15 ani in Bucuresti.Lucreaza in Franta - Morrieres sur Avignon , incepand cu 18.11.2013. Eu sunt sora ei si sunt contabila in Romania. Incerc sa o ajut pentru ca ea este intr-o confuzie totala.Are un contract semnat cu un SEL care s-a dovedit ca este de fapt un contract " en liberale " , nu contract de munca . Aici zice ceva de suma neta pe care o primeste sora mea "une indemnité de fonction d’un montant mensuel" si faptul ca " la société prendra à sa charge toutes les cotisations sociales obligatoires et retraites obligatoires, autres frais professionnels" .
    Are program de lucru de la 6 -18 , i s-a impus un apartament cu o chirie de 700 € , care nu are internet sau cablu. Nu are nici o posibilitate de a se informa . Cand a cerut informatii despre taxe si impozite patronul i-a spus ca ar trebui sa-i dea un picior in fund si ca sa nu indrazneasca sa-l mai intrebe ceva , ca nu e obligatia lui sa-i dea informatii fiscale.

    Va rog sa ma ajutati sa ma lamuresc eu in locul surorii mele : daca are un contract legal, ce taxe are de platit . V-as fi extrem de recunoscatoare . Aseara a plans la telefon si mi se pare ca a cazut intr-o capcana , dar nu-mi dau seama cat de grav este.

    Va multumesc,

    C. Asoficai

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. In primul rand, daca lucreaza din noiembrie abia, o sa aiba foarte putin de plata in 2014. Plata impozitului pe venit se va face undeva in perioada august-septembrie 2014. Fiscul o sa ii trimita acasa hartia cu suma de plata. Daca nu o primeste pana la 1 august, trebuie sa se duca la Centrul de Impozite din localitatea respectiva si sa ceara la "accueil" sa i se dea hartia. Nu e greu.
      Cat despre apartament, contractul pentru cablu si telefon este obligatia ei, o sorei Dvs, sa il realizeze, in niciun caz obligatia proprietarului! Chiria: daca lucreaza intr-un laborator, inseamna ca e situata intr-un oras. Chiriile in orase asa sunt: intre 600 si 700 de euro, in afara de plata utilitatilor.
      Cat despre contract, am explicat cum sunt contractele de munca in Franta... contract de munca este cand esti salariat. Inteleg ca ea primeste un salariu lunar si ca toate cotizatiile sociale sunt platite de firma. Asta seamana a salariat chiar daca laboratorul este, evident, liberal. Trebuie vazut ce scrie in contract, nu pot sa imi dau seama asa.

      Supprimer
    2. Va multumesc pentru raspuns - sper sa aveti parte in viata de acelasi bine pe care dvs. il oferiti cu generozitate celorlalti!

      C.Asoficai

      Supprimer
  14. Baftă, Lili, în noua ta activitate ! Și un nou an cu bine !

    Doar o întrebare am: ți-ai schimbat cumva adresa de mail ? Ți-am trimis niște mailuri în urmă cu luni de zile, dar am impresia că nu au ajuns la tine.
    Întreb acum pentru că aș vrea să vorbim despre o comună care caută un medic. Poate poți pune tu anunțul pe blog !

    Te pup, și încă o dată, La mulți ani !

    RépondreSupprimer
  15. Bună, Lili și La mulți ani pe noul an ! Multă baftă și în noua ta activitate !

    Aș vrea să te întreb ceva. ți-ai schimbat cumva mailul ? Pentru că ți-am trimis vreo două în urmă cu câteva luni, și cred că nu au ajuns la tine. M-am gândit că nu are rost să mai încerc.
    Aș vrea să vorbim totuși despre o comună care caută medic, dacă ai putea posta ceva pe blogul tău.

    Încă o dată, un Nou An cu bine, și succes !

    RépondreSupprimer
  16. Buna ziua,
    Vreau sa incep prin a va multumi pentru toate informatiile de mare folos pe care le impartasiti cu noi !
    As avea si eu vreo doua intrebari: Daca esti inscris in AGA, contabilul lor se ocupa de absolut toata contabilitatea cabinetului (ce se poate deduce pe cabinet, consilierea in achizitii, etc) ?
    In cazul unui cuplu de medici dentisti (eu si sotul), care ar fi forma cea mai potrivita (avantajoasa) de organizare a cabinetului dpdv al contabilitatii (am auzit de tot felul de forme SCI, SCM sau unul sa fie angajat/colaborator) ? Stiu ca nu este domeniul dvs, dar avand mai multa experienta prind viata in Franta, poate stiti ceva si cu privire la acest aspect.

    Va multumesc frumos si sper ca nu am exagerat cu intrebarile.

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Contabilul este separat, el face balantele pe care le trimiteti, daca vreti, la AGA pentru teletransmitere. De fapt, ar fi recomandat. AGA cere doar o cotizatie anuala, maxim 300 si ceva de euro, deci nu poate sa va tina contabilitatea pe 12 luni pentru 300 de euro.
      SCM sau SCI, doar daca aveti proprietati (pereti), altfel cel mai simplu este ca unul sa fie titular, iar celalalt colaborator.
      Acum, doar ca sa zic, chiar daca sunteti sot si sotie si colaborarea este/va fi impecabila, faceti fiecare situatia lui contabila, de altfel este obligatoriu fiindca, oricum, trebuie sa va declarati la URSSAF fiecare in parte. Nu de alta, dar nu se stie niciodata ce probleme pot aparea in viata pe care sa le duceti impreuna sau (Doamne fereste!) separat.

      Supprimer
  17. Buna ziua,

    Intr-o mare graba, imediat inainte de a ma instala in Franta in liberal, va rog sa imi spuneti (va rog pe toti cei care puteti da un sfat, o parere): credeti ca un medic abia acum sosit in Fr pentru a se instala va reusi sa se descurce singur cu toate demersurile de facut si cu activitatea la cabinet? Tinanad cont de faptul ca nu exista un medic de la care a fost preluat praxisul, ca nu exista o sora-frate, un prieten, un amic etc ptr ajutor, asa cum am citit ca au avut majoritatea celor care au debarcat in aceasta tara ptr a se instala ca MG.
    Am citit in multe articole ca ,,sotia sau sotul au fost aceia care sau ocupat de demersurile administrative", pentru a se descurca medicul, sau o firma de recrutari sau fostul medic de la care a fost preluat praxisul, asa incat ma apuca marea frica cand ma gandesc ca urmeaza sa ma instalez si nu am pe nimeni cunoscut pe langa mine care sa ma ajute; mai ales ca inclusiv activitatea medicala din Franta este absolut de la zero ptr mine.

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. O sa fie greu, dar daca ati stii cat de multi ne-am instalat aici singuri... Deja in postarea de mai sus aveti toate demersurile explicate, apoi, in general, pe blog, aveti tot ce va trebuie. Daca tineti cont de ce am scris, nu o sa aveti probleme.

      Supprimer
    2. Sper sa ,ma descurc. Oricum nu am incotro.
      Am citit blogul. Tocmai de aceea imi amintesc foarte bine ca in unele postari vorbeai despre un ajutor nepretuit,prietenul tau francez ,,omul cu care imi impart viata " ..
      Asa ca, chiar si in cazul tau a existat o persoana ce avea legatura cu Franta, care macar iti putea traduce, in cazul in care nu-ti amintesti sau nu stii ce inseamna ,,il a une idée derrière la tête" sau care te putea ajuta sa ajungi intr-un loc necesar etc..

      Supprimer
    3. :) Claude nu are nicio legatura cu medicina, demersurile le-am organizat eu insami. E adevarat ca mi-a facut comisioane, de genul "ma duc la Bureau Vallée sa cumpar caiete", insa nu a putut sa mearga in locul meu la autoritati unde semnatura mea a fost indispensabila.
      Franceza, da, e foarte important, insa aici am avut avantajul ca vorbeeam deja curent franceza cand am inceput instalarea, fiind in Franta de aproape 5 ani. Ca sa ajungeti in locurile necesare nimeni nu stie mai bine ca GPS-ul. Exemplu: Claude e din Strasbourg, cum ar fi putut el sa-mi indice adresa CPAM la Vannes?! Deci, Google si GPS sunt cei mai buni ghizi in faza asta.

      Supprimer
  18. Nu va fi usor si este foarte important sa nu intrati in panica cand vi se va parea ca este imposibil sa o scoateti la capat cu birocratia franceza ! Aparatul lor administrativ este foarte stufos si uneori s-ar putea intampla ca ceea ce ati rezolvat azi cu un functionar, sa ramana nestiut de un altul care va va cere a doua oara acelasi lucru.
    Daca nu stapaniti bine limba franceza, ii puteti cere primarului sa va recomande o persoana dispusa sa va ajute la intocmirea actelor pentru instalare. Eu am rugat-o in mod direct acest lucru pe d-na farmacist din comuna, care este interesata sa aiba un medic prin preajma, si care, de altfel, a raspuns si cu multa amabilitate solicitarii mele. Apoi, doamna doctor Mihai, cu solicitudinea-i caracteristica, mi-a raspuns unui S.O.S. lansat la necaz ! Multumesc mult inca o data, Liliana !
    Si acum va rog si eu, pe cei care faceti infiltratii, sa-mi recomandati vreun site care sa reglementeze
    bine acest capitol, sau sa scrieti aici pe blog cate ceva despre efectuarea lor in cabinetele de medicina generala. Va multumesc.
    Vasile

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Multumesc pentru sfat. Este o idee foarte buna. M-am gandit eu ca cine a trecut prin asta, stie cel mai bine

      Supprimer
  19. as vrea sa va rog sa-mi raspundeti la o intrebare: la instalarea intr-o cladire ,,amenajata" de primarie(a primariei) este vreo problema daca folosesc numarul de telefon existent dinainte in acea cladire, pe un abonament facut de primarie dar fara ca eu sau cabinetul meu sa fiu titularul numarului?

    Adica este mai bine sa am eu numarul/abonamentul meu pe care sa-l folosesc si in teletransmisii? Sau nu are importanta?

    Ma gandesc cu teama ca, daca schimb locatia cabinetului, numarul telefon ramane al primariei-in acea cladire. Dar daca imi fac abonamentul personal pot plimba numarul de telefon cu mine oriunde

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Cum bine v-ati gandit, numarul de telefon trebuie sa va apartina. Nu folositi linii care sunt deschise pe numele altcuiva.

      Supprimer
    2. multumesc!
      eu toate formalitatile le-am facut pe acest numar de telefon cu abonament al primariei.
      Dar nu mi-am facut, pana acum, parafa si antetul ordonantloe si placa etc.
      Acum, daca eu contactez furnizorul de telefonie azi, va trebui sa anunt ordinul medicilor despre noul meu numar de telefon.
      Ar mai fi cineva care trebuie anuntat in mod special despre aceasta schimbare?

      Supprimer
    3. Pai, da: toata lumea la care ati facut formalitati ...

      Supprimer
  20. care sunt dimensiunile indicate pentru placa de fixat pe peretele exterior al cabinetului?

    RépondreSupprimer
  21. Bine v-am gasit.
    Puteti sa imi spuneti, va rog, cu ce trebuie sa ma prezint la banca pentru deschiderea conturilor (profesional si personal)?

    Multumesc!

    RépondreSupprimer
  22. De ce nu dati un telefon la banca ? O sa aflati fara sa o mai zapaciti pe Liliana cu intrebari de genul acesta !

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Cred ca nu stiti nici româna fiindca am spus de "n" ori pe blog cum se deschide un cont la banca in Franta, atat personal, cat si profesional.

      Supprimer
    2. Nici vorba! nu stiu limba doctorilor.. Am gresit ca am intrat pe un blog cu doctori ca sa ma informez.Multumesc pentru raspunsuri

      Supprimer
    3. Cata dreptate aveti! "Buletin" si "carte de identitate" sau "adeverinta de domiciliu" sunt termeni medicali, asa e :)))) Iar la banca se vorbeste numai in termeni medicali, se stie asta de cand lumea :)))

      Supprimer
  23. la ce cum functioneaza internetul... sa tot lucrezi on-line (a propos de ,,logiciel conectat direct...")

    RépondreSupprimer
  24. Buna ziua,

    As vrea sa va rog sa imi spuneti daca este gresit ca, la rubrica ,,Déclarer un bénéficiaire de votre assurance maladie", a declaratiei URSSAF, este gresit a declara copilul major care nu este in Fr cu noi.

    seara buna!

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Da, e gresit. Pe declaratia URSSAF este scris: pentru beneficiari de peste 18 ani se precizeaza datele de pe cartea de sejur. Deci, nu merge daca nu are domiciliul legal in Franta.

      Supprimer
  25. Liliana, va rog sa imi spuneti daca am gresit alegand firma de contabilitate COGEDIS FIDEOR, afiliata AGPLA, firma care tine si contabilitatea farmaciei din comuna si care il servea si pe medicul care s-a pensionat. Le platesc 216 euro pe luna. Exista o diferenta foarte mare intre ceea ce platesc eu si ceea ce am descoperit ulterior scris pe blogul dvstr. Va multumesc, felicitari pentru acest blog incredibil !

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Eu sunt la Heleos (nu stiu daca exista in zona Dvs) care lucreaza tot cu AGPLA. Platesc 1500 de euro pe an, deci 125 de euro pe luna. Nu ar trebui sa va bage in aceeasi oala cu farmacia unde contabilitatea este mult mai complicata fiind vorba de comert si de salariati.

      Supprimer
    2. Multa stima si multe multumiri !

      Supprimer
  26. Buna ziua. Lucrez in liberal de putina vreme si nu stiu nimic despre pregatirea profesionala continua din
    Franta. Va rog sa imi spuneti daca este obligatorie si ce cheltuieli presupune. Multumesc.

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Este obligatorie, bineinteles, numai ca nu se face atat tapaj ca in România. Pentru anul 2014 nu o sa va ceara nimeni nimic fiindca nu ati fost aici de la inceputul anului. Pentru anii viitori, trebuie sa va inscrieti la "formation". Ca sa nu va coste NIMIC, din contra, sa fiti REMUNERAT/A ca participati la cursuri, contactati AFML:

      http://www.lafml.org/

      Daca, insa, preferati sa faceti DU-uri sau DIU-uri ca sa aveti competente suplimentare, asta costa. Depinde de tema. Intre 800 si 1.500 de euro pe an.

      Bon courage!

      Supprimer
    2. Je vous remercie, vous êtes vraiment étonnante !

      Supprimer
    3. In Romania tapajul il fac ,,organizatorii" de ,,pregatire medicala continua" si asta doar in cazul medicilor de familie(nu cred ca ati vazut ,,tapaj" pe tema asta in cazul altor specialitati); Si fac tapaj ptr ca ei, organizatorii, au interes sa castige cat mai mult de pe urma acestor evenimente care nu reusesc sub nicio forma sa capteze atentia medicilor prin informatie si calitate.

      Supprimer
    4. Foarte adevarat, rusinos de adevarat ! Nimic nu poate functiona in sistemul medical romanesc in interesul pacientului si al medicului. Clasa politica de la noi isi bate joc de propria natie. Ce alegeri, ce schimbari ? Toti sunt o apa si-un pamant !

      Supprimer
  27. Servus,

    Ii rog pe colegii MG care s-au instalat anul trecut in liberalul francez dupa luna iunie 2014 sa imi spuna cand au primit ei instiintarea si cand au inceput ei sa plateasca URSSAFul.
    Eu am inceput activitatea in iunie 2014, am facut declaratia exact cum a scris Liliana aici pe blog, m-am inscris in AGA, dar pana acum nu am fost informata daca am ceva de platit si cand trbuie sa fac asta.
    Multumesc anticipat pentru raspunsuri

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Pai, n-aveti contabil?! La ora asta contabilitatea pe 2014 ar fi trebuit sa fie deja inchisa, in asteptarea SNIR-ului, pentru a putea fi depusa in aprilie. Cred ca aveti o problema.

      Supprimer
    2. Alta era intrebarea pusa aici. Si pe mine ma interesa raspunsul, dar se pare ca medicii romani nu prea cunosc nimic din bucataria contabilului lor francez, spre deosebire de colegii francezi. Si este extrem de grav lucrul asta, si spun doar atat desi ar mai fi ceva foarte, foarte important de spus.
      Cred ca nici nu stiti cati contabili ,,gresesc" declaratiile si cati dintre contribuabili platesc mai mult decat trebuie si cateodata mai putin.
      M-a invatat mama ca intodeauna trebuie sa cunosc lucruri fundamentale ale bucatariei pe care mi-o face bucatareasa si ale contabilitatii pe care mi-o face contabilul si ale intravenoasei pe care o administreaza pacientului asistenta cu care lucrez.

      Supprimer
    3. Si eu am probleme din cauza contabilului, dar si sa fi vrut nu am avut timp sa ma ocup si de actele contabile. Aviz amatorilor, mi s-a intamplat cam asa: m-am instalat anul trecut in ZRR, contabilul trebuia sa faca tot anul trecut cererea de scutire de impozit, dar nu a facut-o. Acum incerc sa lamuresc fiscul ca nu trebuie sa platesc impozit pe 2014 si nu stiu daca voi reusi.

      Supprimer
  28. Nu, nu am contabil, intentionez sa imi iau unul anul acesta. Incasarile mele pe 2014 sunt de 9896 de euro si mi le-am asumat cand m-am instalat. Credeti ca asemenea incasari au nevoie de un contabil? Ca daca da inseamna ca trebuie sa iau un imprumut bancar pentru a imi permite unul. La incasarile astea si la cheltuieli pe cabinet de 1626 de euro in 2014 nu cred ca ii ia mai mult de o luna sa imi lucreze contabilitatea. Nu stiam ca, contabilul este cel care imi spune sau care trebuie sa primeasca prin posta instiintarea despre suma cu care trebuie sa cotizez eu la URSSAF.
    Eu am scris pe acest blog pentru a primi informatii si ajutor in situatia mea si nu ca sa fiu criticat.
    Multumesc pentru buna vointa de a imi raspunde ca am o problema.
    Petrescu

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Daca asta v-a vexat, faptul ca v-am semnalat o problema, n-aveti decat sa va exprimati indignarea in fata inspectorilor fiscali cand vor veni sa vada de ce nu v-ati facut declaratiile. Numai ca, va avertizez, Fiscul in Franta nu are simtul umorului. Declaratiile fiscale trebuie facute si depuse chiar si pentru cifra Dvs de afaceri, chiar si daca ati fi incasat doar un cent. E elementar.

      Supprimer
  29. E foarte util acest capitol din ,,medic roman in Fr" scris de tine aici. Totul este explicat cu tact pentru a fi de ajutor. Dar am o specificare: nu este bine sa fie totul preluat cu de-amanuntul ci adaptat la particularitatile fiecaruia care incepem sa muncim aici. De ce spun asta? Pentru ca eu, de exemplu sunt foarte dezamagit (mai mult nu spun desi sunt ar trebui spuse) de AGAPS de care vorbesti tu aici si la care am apelat. Acum este prea tarziu sa-i schimb dar la anul stiu ce am de facut.

    RépondreSupprimer

Comentariile nu apar automat, sunt moderate. NU RASPUND LA COMENTARII CARE CONTIN INTREBARI/SITUATII LA CARE S-A RASPUNS/EXPLICAT DEJA PE BLOG.