Pages

mercredi, mars 19, 2014

Medic roman in Franta (63)

Vesti proaste de pe frontul de Vest. O colega, anestezist, la spitalul din Chateauroux, s-a sinucis. Ma simt datoare sa public si acest trist eveniment fiindca face parte, incepand de azi, din viata medicului roman in Franta. 
Nu am cunoscut-o pe Simona, inteleg ca muncea la Chateauroux de 3 ani, ca a fost un medic competent care ne-a facut onoare si ca are un baietel de 7 ani care a ramas fara mama.
Imi pare rau, imi pare atat de rau... Va rog, dragi colegi, sa o pastrati in amintire, chiar daca nu ati cunoscut-o, fiindca lupta pe care a dus-o nu a fost usoara si cred ca noi toti cei care suntem aici stim despre ce e vorba.
Dumnezeu s-o ierte si sa se odihneasca in pace. Adio, Simona!

Une anesthésiste se suicide à l’hôpital de Châteauroux, la pénurie médicale en question

 18/03/2014
  Imprimer  Envoyer par email
 
Un anesthésiste-réanimateurs’est donné la mort par voie médicamenteuse dimanche, à l’hôpital de Châteauroux(Indre). Prénommée Simona, la jeune femme, d’origine roumaine, était en poste depuis trois ans. Mariée, un petit garçon de sept ans. Elle venait d’être reçue au concours de praticien hospitalier.

C’est une consœur qui a découvert son corps sans vie, au lendemain d’une nuit de travail, dans la chambre de garde. L’équipe est sous le choc. « Ça nous est tombé dessus, on n’a rien vu venir », réagit le chef de service, le Dr Christophe Kaladji. Qui avait entière confiance enSimona« Quand on préparait son dossier de PH et qu’elle me demandait ce que je pensais de son travail, je lui disais : "je me ferais endormir par toi" ».

Les blocs venaient d’augmenter leur amplitude horaire

Simona n’a pas laissé de courrier pour expliquer son geste. Une cellule de crise a été montée pour soutenir les professionnels du bloc opératoire. Difficile d’établir un lien direct avec les conditions de travail, mais un suicide sur le lieu professionnel soulève toujours cette question.
L’hôpital de Châteauroux a modifié l’organisation de ses blocs opératoires il y a quatre mois. Les vacations sont passées de 8 heures à 10 heures. Difficile à assumer, particulièrement pour les jeunes mamans. La semaine précédant son suicide, Simona avait travaillé 78 heures. « Elle a très bien pu faire un burn out », analyse posteriorile chef de service. Le suicide de leur collègue a déverrouillé la parole des professionnels du bloc. Certains ont confié prendre des anxiolytiques, les IADE et les IBODE, surtout.

« Au maximum du maximum »

Plusieurs hôpitaux ont fermé aux alentours. Le bloc de l’hôpital deChâteauroux, ouvert en 1995, peine à absorber le surplus d’activité. « On est passé de 3 ou 4 000 interventions, à 8 ou 9 000 par an. Or on a toujours les mêmes locaux. On est au maximum du maximum. Nos locaux ne sont plus adaptés. On a du travail pour dix anesthésistes-réanimateurs, or on est 8 - et maintenant 7. Le ministère de la Santé ne nous aide pas du tout à recruter », reproche le chef de l’anesthésie-réanimation.
La direction de l’hôpital de Châteauroux se dit prête à rediscuter des horaires de travail. L’établissement est en excédent financier, de 7 millions d’euros« Le bénéfice a un coût, toujours, reprend le Dr Kaladji. Dans cet hôpital, il n’y a pas de médecine du travail du tout. Nous aimerions que le CHSCT soit ouvert aux médecins, pour que nous puissions parler de prévention des risques psychosociaux ».
Le SNPHAR-E (syndicat national des praticiens hospitaliers anesthésistes-réanimateurs élargi) enfonce le clou : « L’exclusion des praticiens et de leurs représentants légitimes du CHSCT n’a plus lieu d’être ». Pour le syndicat, « il est temps de repenser les organisations du travail pour les rendre plus humaines ».
Delphine Chardon

6 commentaires:

  1. Din pacate, rata de sinucideri in randul medicilor anestezisti din Franta este mare. Solicitarea este deosebita.
    Am citit mai multe articole pe tema aceasta.
    Bine inteles ca Simona, fiind romanca, ne gandim la ea ca la romanul nostru.

    Dumnezeu s-o odihneasca printre cei buni si drepti.

    RépondreSupprimer
  2. Am aflat acum câteva minute de la mama mea, de decesul Simonei. Am intrat imediat la tine pe blog cu cu speranța să aflu mai multe despre deces.
    Mamele noastre au fost colege de serviciu. Nu am cunoscut-o pe Simona. Cred că a fost o persoană deosebită. Sper să îți găsească liniștea acolo unde a plecat, deși nu este nicio certitudine.
    Nu am crezut că lumea occidentală va ajunge în așa hal de decădere. Francezii erau renumiți pentru bucuria de a trăi. Parcă sistemul medical francez era guvernat de legi, avea proceduri,avea specialiști. Sau poate tocmai în sistemul medical francez lipsește asistența psihologică.
    Am început ziua fiind martoră la un accident pe trecerea de pietoni în care principalul vinovat al accidentului a fost polițistul care dirija traficul în intersecție doar pentru șoferi, nu și pentru pietoni. Pietonul a zburat vreo 3 metri în aer ca în filme. A căzut pe capotă, apoi pe asfalt cu fața în jos. S-a ridicat de la pământ cu gura plină de sânge și a început să se certe cu polițistul că a trecut pe verde. Nicio preocupare pentru ambulanță, pentru cercetarea stării de sănătate a victimei. Dacă victima a supraviețuit s-a încins disputa. Altfel ar fi început aoleala.
    Nu mă mai surprinde nimic în țara asta de oameni isterici fără inteligență, dar nici despre occident.
    Nu înțeleg de ce oamenii nu pot să își folosească inteligența și să fie atenți la ei și la cei din jur, nu înțeleg de ce nu caută să se bucure de aceste momente unice care conțin viață.

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. @corina: Mai multe detalii nu am nici eu, decat ce am putut afla din ziare. Problema Frantei este lipsa de medici, grava, deci volumul de munca pentru ceilalti este enorm si spun asta in cunostinta de cauza. Acum, nu stiu ce sa zic, presiunea este foarte mare si greu de suportat, dupa cum se vede.
      Cat despre România, acolo nu e numai lipsa de medici, ci si lipsa de educatie si instruire, primitivism cum am mai spus-o...
      Nu pot decat sa exprim inca o data regretul imens pentru cele intamplate cu Simona...

      Supprimer
    2. ...foarte trist ! Imi pare atat de rau !
      Condoleante familiei si copilului ramas fara mama ! El trebuie convins ca mama lui l-a iubit mereu, dar a plecat dincolo pentru ca nu a putut altfel.
      Cei care privesc dinafara ar putea fi tentati sa o judece pe Simona, gandindu-se la copilul ramas fara ea. Va sfatuiesc sa nu faceti acest lucru. Un sinucigas stie cata suparare lasa in urma, sufera enorm pentru asta, dar este convins totusi ca cel mai bine pentru toti ar fi ca el sa dispara !
      Odihneste-te in pace, Simona !

      Lipsa de medici in Franta ii ajuta pe unii directori de spitale sa-i exploateze pe medicii straini pana la sange. Ei sa stea bine cu cifrele, medicii si pacientii nu conteaza.
      La spitalul in care am lucrat eu, au plecat doi colegi si timp de doua luni nu au adus nici un inlocuitor. Foarte interesant, imediat dupa plecarea mea au reusit sa gaseasca un medic, ca ramanea seful aproape singur.
      Am lucrat multe ore peste program, ore neplatite, dar nici o singura data directoarea nu a venit sa-mi multumeasca si sa ma intrebe daca mai pot munci in acel ritm infernal. Si asta, tot lipsa de educatie este, ca sa nu folosesc aici vorbe mai grele !

      Supprimer
  3. Asa este:In Romania ,,lipsa de educatie si instruire, primitivism" si ABUZURILE m-au facut si pe mine sa plec.
    Tocmai am plecat din Romania pentru a reusi, aici in Franta, sa obtin cele necesare (stare de spirit si bani) pentru a-mi permite o vacanta petrecuta in Romania sau o luna de locuit cu chirie in orasul in care m-am chinuit atatia ani sa-mi construiesc o cariera si pe care acum l-am dat pe Franta ( nu mai faceam fata lipsei unei locuinte decente).

    RépondreSupprimer
  4. Umilinta la care sunt supusi medicii si pacientii in Romania ne-a alungat pe multi dintre noi din tara. Sa le fie rusine imbuibatilor care s-au perindat rand pe rand la conducerea Ministerului Sanatatii si nu au fost in stare sa faca ceva bun, afladu-se in slujba celor care i-au ales. Dimpotriva, au facut mult rau si cu toate acestea au ramas agatati de functii sau au plecat cate putin si s-au intors din nou parca mai incompetenti si rau intentionati.
    Daca fiecare dintre noi ar povesti cate ceva despre conditia lui ca medic in Romania, cred ca s-ar putea lamuri multi, inclusiv cei care ne acuza de lipsa de patriotism.
    Este grotesc de-a dreptul sa faci atatea studii, sa raspunzi apoi de sanatatea si viata unor semeni in conditia in care esti tot timpul stresat din cauza lipsurilor materiale.
    Am trecut si eu prin asa ceva si imi pare rau pentru toti colegii ramasi acasa.

    RépondreSupprimer

Comentariile nu apar automat, sunt moderate. NU RASPUND LA COMENTARII CARE CONTIN INTREBARI/SITUATII LA CARE S-A RASPUNS/EXPLICAT DEJA PE BLOG.