Pages

lundi, avril 21, 2014

Medic roman in Franta (64)

Am vorbit foarte mult pe acest blog despre instalarea medicilor români in Franta, in cabinete private, in liberal, cum se numeste aici. V-am recomandat de fiecare data sa evitati cumpararea de cabinete fiindca, in 90% din cazuri, este vorba despre a fi pacaliti sub o forma sau alta. Foarte multi nu m-au crezut, si-au spus ca vorbesc prostii, la un moment dat nu m-am mai crezut nici eu si mi-am zis ca poate n-am inteles nimic din ceea ce inseamna cumpararea unui cabinet in Franta. Pana intr-o zi... cand mi-am dat seama, in urma unor foarte nefericite experiente personale, ca am avut dreptate tot timpul.
Cei care ma urmaresc constant stiu ca m-am instalat in liberal spre sfarsitul anului trecut. Am incercat toate variantele posibile pe pielea mea, unele s-au sfarsit prost, extrem de prost, dar vad, in sfarsit, lumina de la capatul tunelului. 
Daca aveti de gand sa lucrati in Franta in liberal, medic generalist sau ORICE alta specialitate, aveti interes sa cititi cele ce urmeaza. Iata povestea mea.

Am plecat spre Franta cu un mare vis: sa am casa mea. Vis imposibil de realizat in România, cine nu stie asta... In 2009, cand am plecat, aveam 39 de ani si nicio speranta. Visam cu ochii deschisi la o multime de lucruri care ramaneau departe, foarte departe de mine. Am ajuns in Franta si primul lucru care mi s-a spus aici, in prima zi, a fost ca pot avea casa visurilor mele in 3 ani de munca in liberal. Ma vedeam, deci, mai aproape ca niciodata de ceea ce imi doream si vedeam si calea de urmat: liberalul. Mi-au trebuit ani sa ajung aici, nu mai reiau povestea, dar am scris acest intro convinsa fiind ca fiecare dintre voi a ajuns aici cu un vis, acesta sau altul... sau altele, in orice caz, toate sunt posibile atunci cand avem sansa sa urmam calea care ne duce spre ele.
Cabinet privat in Franta putem avea in 2 variante mari: création, adica atunci cand deschidem cabinetul intr-un loc unde nu mai exista de foarte mult timp si ne creem o clientela, sau reprise, adica atunci cand preluam un cabinet deja existent de la un medic care il paraseste dintr-un motiv sau altul (pensie, boala, reorientare profesionala, etc.).
Création: este cazul multora dintre voi si a fost si cazul meu. De obicei, ajungem sa ne decidem pentru crearea unui cabinet atunci cand primarul comunei respective se implica in recrutarea medicului spunand ca are mare nevoie de un cabinet medical in comuna, ca o sa aveti o gramada de pacienti, ca va ofera o multime de gratuitati la stanga si la dreapta, etc., povestea clasica. Va veti lovi de una din situatiile urmatoare: 
a) in comuna respectiva nu mai exista niciun alt medic;
b) in comuna respectiva mai exista unul sau doi medici. 
In ambele situatii, cu rare exceptii, sunteti condamnati. Este cazul multora dintre colegii nostrii care dupa un timp mai scurt sau mai lung, au abandonat aceste posturi. De ce? In situatia a) pacientii sunt deja de mult timp inscrisi la medici din comunele invecinate pe care nu ii vor abandona ca sa vina la voi, niste straini. In situatia b) ceilalti medici din comuna va vor sapa la maxim fiindca pentru ei sunteti un concurent de care nu au nevoie. 
In prima etapa a instalarii mele in liberal m-am regasit in situatia b) cu doi medici deja existenti dintre care unul, in mod normal, ar fi trebuit sa se pregateasca de pensie si care a renuntat brusc la pensionare imediat ce am ajuns in comuna. Pentru cei care nu au citit anul trecut, este vorba despre comuna Cléguérec, in Morbihan (56). Asa s-a facut ca insiram zile intregi cu zero consultatii ceea ce e greu de suportat financiar, mai ales in cazul meu in care Primaria nu m-a ajutat cu absolut nimic. Zero, nada. Am finantat instalarea din economiile mele de la spital si, la final, mi-am auzit si vorbe cum ca as fi fost platita de ARS ca sa ma instalez la Cléguérec. 
In ambele cazuri, a) si b), primarii au un singur mobil: electoral. Pentru ei sunteti mana cereasca, carne de tun pentru viitoarele alegeri. 90% din primarii care cauta medic o fac in scop electoral. Am inteles acest lucru prea tarziu si cand i-am spus primarului meu ca ii interzic sa ma foloseasca drept arma electorala deoarece medicina nu face casa buna cu politica, a declansat gherila. Nu intru in detalii fiindca nu are rost, insa iata cateva reguli de respectat in situatia in care va decideti, totusi, sa mergeti pe mana Primariei:
1) cereti primarului sa va prezinte Hotararea de Consiliu Local in care se aproba sprijin financiar pentru instalarea Dvs. in comuna X;
2) cereti primarului ca toate promisiunile pe care vi le face sa le consemneze in scris; la fel pentru conditiile de instalare.
3) cereti primarului sa va prezinte Consiliului Local intr-o sedinta organizata expré in acest scop, la care sa fie prezente toate celelalte cadre medicale din comuna. Veti avea, astfel, ocazia sa vedeti cam cum sunteti priv(m)it.
Toate acestea INAINTE sa va instalati. Daca respecta aceste reguli, puteti incerca sa faceti o cariera acolo, daca nu, Au revoir!

Reprise: Dat fiind conflictul cu primarul si relatia delicata cu ceilalti doi medici, singura mea solutie a fost sa caut in alta parte. Si, mai ales, am abandonat ideea de creare a unui cabinet, mi-a fost clar ca e o idee fatala, si m-am orientat spre preluare de cabinet. Din nou la drum prin departament, in cautare de medici care ies la pensie si care vor sa cedeze gratuit cabinetul. Zero, nada, toti cei care plecau la 31 decembrie 2013 faceau parte din cabinete de grup, SCM se numesc aici (Société Civile de Moyens) si preluarea se facea, deci, contra cost, ei fiind proprietari de pereti. Pe scurt, o SCM are una sau doua secretare, fiind un grup de medici, care trebuie salarizate. La asta se adauga toate celelalte cheltuieli, normale, de intretinere (electricitate, telefoane, internet, menaj, consumabile, etc.) ceea ce face ca fiecare medic sa aiba de plata, lunar, in jur de 2.500 de euro (in medie) pentru functionarea cabinetului. 
Mi-am zis: OK, de toute façon, asta e viitorul, cabinete de grup, ma conformez. Prima SCM pe care am
gasit-o avea cheltuieli de 2.700 de euro pe luna. Dupa cateva zile, medicul care se pensiona m-a sunat sa imi spuna ca nu vrea sa dea la un roman. Bun, nicio problema, am gasit alta SCM. Acolo, cheltuielile lunare erau de 2.600 de euro, cifra de afaceri pe care urma sa o preiau era la 217.000 de euro pe an, insa conditia era sa cumpar peretii mai devreme sau mai tarziu: 140.000 de euro. Au! In ciuda asigurarilor care mi s-au dat, ca un credit pe 5 ani nici n-o sa-l simt, am zis nu. Daca as face un asemenea credit, mi-as cumpara casa, nu cabinet.
Disperarea m-a adus la o alta SCM, aproape de mine, unde, la fel, trebuia sa cumpar peretii: 42.000 de euro, cabinet de grup, 4 medici, in centrul orasului. Am zis, asa mai merge: 42.000 de euro pe 5 ani e usor. Cheltuielile lunare de SCM erau la 2.400 de euro, deci OK. Am batut palma, am depus dosarul la banca, am obtinut creditul, moment in care notarul m-a anuntat ca onorariul lui este de 5.000 de euro pentru semnatura asa ca a trebuit sa depun dosarul inca o data la banca, pentru un credit de 47.000 de euro. Odata obtinut creditul a doua oara, mi-a picat surpriza: cu cateva zile inainte de semnatura, notariatul ma suna sa ma anunte ca, de fapt, am de platit zece mii de euro in plus, diferenta rezultata din contabilitatea SCM. Am stopat afacerea, am facut ceva verificari cu ajutorul cuiva (nu pot spune cine) si am aflat ca, in realitate, aceasta SCM avea datorii! O chestie prost administrata acum cativa ani care le-a atras datorii pe care medicul cu care batusem palma (administratorul SCM) a incercat sa mi le ascunda! Si-a spus ca va putea sa mi le bage sub nas cu cateva zile inainte de semnatura cesiunii pe care o asteptam de luni de zile si pentru care facusem eforturi uriase. "Nu o sa dea inapoi acum", asta si-a spus, probabil. Numai ca nu m-a "mirosit" foarte bine, am dat inapoi in ciuda a tot ceea ce am facut si l-am lasat balta cu cabinetul lui cu tot. 
Mi-am directionat cautarile spre alte zari, din nou. Mi-am incercat norocul in departamentul vecin: preluare intr-o SCM. Aici, doi medici pleaca: unul la pensie, celalalt din motive personale foarte delicate despre care nu pot vorbi aici, dar va asigur ca sunt legitime. Deci, nu din lipsa de pacienti. Surpriza placuta: nimic de cumparat! Peretii casei medicale apartin Primariei. Cheltuielile de SCM sunt de 1.600 de euro pe luna, deci, mai putin decat media. A doua surpriza placuta: l-am intalnit pe primar insotit de doi adjuncti, un medic pensionar si o farmacista (deci, din domeniu, oameni care stiu despre ce vorbim) si contabilul primariei. Pe langa faptul ca mi s-a spus clar: asta putem face, asta nu, asta e gratis, asta costa atat, am apreciat ceea ce mi-a spus primarul: "Eu ma pot implica numai administrativ, daca va pot fi de folos, oricand, cu mare placere. Restul, este intre dumneavoastra si medici, acolo nu am dreptul sa ma bag, nu intervin, nu e rolul meu de primar". Jos palaria! Fara promisiuni, imbarligaturi si alte sforaituri electorale tipice primarilor in cautare de medici. Explicatie: sotia lui este medic, unul foarte cunoscut in regiune. Deci, educatia primita acasa se vede.
Cat despre confreri: niciunul din cei doi nu mi-a cerut bani pe clientela, totul e gratis. S-au ocupat ca deja toata lumea in comuna sa fie la curent de sosirea mea si nimeni sa nu comenteze nici originea romaneasca, nici orice altceva. S-au ocupat, impreuna cu cele doua farmacii din comuna, ca infirmierele, kinetoterapeutii, ambulantierii si toata suflarea medicala sa informeze pacientii ca au un nou medic si ca trebuie sa faca apel la mine fiindca este singura sansa a comunei lor pentru ca maison médicale sa nu se inchida. 
Asteptand ca primaria sa imi amenajeze un cabinet al meu, fac remplaçement la cei doi si au calculat in asa fel incat sa lucrez constant patru zile pe saptamana, ca toata lumea, ca sa imi castig existenta normal. Ca sa ma asigure de vointa lor de a ma pastra, mi-au facut deja contract de remplaçement pe 6 luni in avans, stiind ca intre timp primaria se ocupa de spatiul de lucru. Toti pacientii pe care i-am vazut pana acum in consultatie mi-a urat Bun venit in comuna lor, la fel si reprezentantii Consiliului Local. Iata, deci, o treaba serioasa si cinstita. Cel putin, asa pare la inceput, prea frumos sa fie adevarat. Incerc sa nu ma entuziasmez prea tare, surprizele urate pe care le-am avut pana acum ma indeamna sa raman prudenta. Garder la tête froide, cum zic francezii. 
Asa se face ca am ales acest loc unde voi muta si familia cat de repede pot. Daca se strica ceva, daca apare vreo mizerie de undeva, va tin la curent. Si, daca totul merge conform planului, voi avea si casa mea in cativa ani.
In concluzie, cele mai mari sanse la aveti in situatia: preluare gratuita intr-o SCM/cabinet care sa nu fie proprietate privata. Si daca, totusi, alegeti o SCM privata, puneti mai intai un expert contabil sa le verifice actele, sa nu fie datorii ascunse sau alte surprize (constructie in stare proasta, de exemplu, care va necesita alte investitii in plus pentru renovare, aducere la norme, etc.).
Aveam dreptate cand ziceam sa NU cumparati, iata dovada care inchide, sper, acest subiect si polemicile pe acest subiect. Atat am avut de declarat, sustin si semnez. S-auzim de bine!

94 commentaires:

  1. Sa fie intr-un ces bun ! Bafta, Liliana !
    Cand o sa am timp, o sa-ti trimit si eu spre publicare povestea inconvenientelor instalarii mele in liberal pentru a-i atentiona inca o data pe colegii nostri !
    Vasile

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. abia astept si povestea ta, Vasile, pentru ca eu sunt in pragul instalarii si am destule temeri in legatura cu un numar rezonabil de pacienti.

      Bafta, Liliana!

      Supprimer
  2. Bravo Liliana! Să fie într-un ceas bun!
    Singura poveste în care cred, de la cap la coadă, este povestea ta.

    RépondreSupprimer
  3. Sigur ca ma asteptam ca pentru tine toate demersurile pentru instalarea in liberal sa mearga snur. Parca nu-i adevarat ceea ce ti s-a intamplat. Sper ca te-a parasit ghinionul si ca ai gasit un cabinet bun, iti
    urez mult succes si visul de a avea casa ta sa devina realitate, o meriti din plin !

    RépondreSupprimer
  4. Doamne ajuta,Liliana!!Oricum vei reusi pentru ca ai "stofa" de invingatoare!

    RépondreSupprimer
  5. La o cifra de afaceri 200 000 euro pe an, cam cat castiga net medicul pe an? Cat sunt taxele si impozitele?

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Calculati intotdeauna la jumatate, deci 100.000 net. Am explicat taxele si impozitele pe larg pe blog. Oricum, 200.000 de euro este o cifra de afaceri foarte buna.

      Supprimer
  6. Inainte sa va hotarati ca va veti instala intr-o localitate sau alta, incercati sa luati legatura cu medicii de acolo. Daca nu sunt binevoitori, puteti avea surprize neplacute, sfatul meu este sa renuntati !

    Liliana, la cat esti de energica, curajoasa si inteligenta este imposibil sa nu iti reuseasca acest pas crucial, mult ravnita instalare in liberal. Iti va fi bine aici sau in alta parte. Mult succes !!!

    RépondreSupprimer
  7. Sa fii, totusi, MEDIC si nu robot, sa iti respecti pacientii si sa ii tratezi omeneste... Mi se pare imposibil sa ajungi la o cifra de afaceri de 200 000 euro pe an ca medic generalist ! Poate imi explica cineva contrariul !

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Eu! Eu va explic contrariul: am 35 de pacienti pe zi. Ii tratez pe toti omeneste, pleaca toti foarte multumiti, revin a doua zi cu restul familiei fiindca ma adora, spun ei, deci, depinde de maniera fiecaruia. Ceea ce nu inseamna ca toata lumea e obligata sa vada 35 de pacienti pe zi, daca ritmul unui om nu permite acest lucru, nu e o rusine sau o problema. Important este sa ne facem treaba cum trebuie si sa fim responsabili.
      Apropo: cunosc medici cu 300.000 pe an cifra de afaceri...

      Supprimer
    2. Totusi cum faci 35 pe zi ? cs de 15 min, reusesti sa te incadrezi cu tot cu amabilitati, dezbracat, consultat, imbracat, persoane in varsta care vbesc prea mult, etc etc etc SI sa nu mai vorbim de vizite! Oricum este nemaipomenit daca in doar cateva luni ai ajuns la 35 CS pe zi:)

      Supprimer
  8. Felicitari, doamna doctor ! Ma bucur nespus pentru dumneavoastra ! Multumesc pentru raspuns !
    Cu, sau fara vizite la domiciliu ? Program de 10 - 12 ore pe zi ?

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Multumesc! Cu visite la domiciliu. Programul este cam de 12 ore, incep dimineata la 8H30 sau 8H45 si termin seara cel mai devreme la 20H00 fiindca in afara de consultatiile prevazute, mai apar si urgente.
      In orice caz, cel mai sanatos sfat pe care pot sa vi-l dau: nu acceptati cabinete care au mai putin de 150.000 de euro cifra de afaceri pe an.

      Supprimer
    2. Am o oferta de luat un cabinet cu cifra 126 000 pe an, cu 7 saptamani de concediu, miercuri dupa amiaza libera si 1 sambata din 3, intr-un SCM,200 pacienti in ALD, intr un oras de 60 000 locuitori. Echipamentul il da la 8000 si peretii la 15000. Cum vi se pare ca suna ? Multumesc ptr raspuns

      Supprimer
  9. Draga Liliana,
    Ma bucur tare mult pentru ca ai reusit ceea ce ai dorit!
    Ai depus enorm de mult efort in toti acesti ani si zau daca nu meritai! 35 pe zi e fezabil chiar si mai multi , mai ales pentru cineva care are déjà experienta muncii in Franta.
    Eu ma gandesc cum eram eu acu 1 an cand am venit( in curind e un an) si cum sunt acum. Nu cred ca e atat de greu sa vezi 40 pe zi.Dar e obositor intr-adevar.
    Iti doresc la mai multi !
    Eu trebuie sa mai astept ceva timp instalarea dar nu imi pare rau deoarece fiecare zi imi aduce un plus de cunostiinte.
    Tine-ne la curent cu evolutia ta si nu inceta sa dai sfaturi celor care au nevoie! Ai ajutat atata lume!
    Mult succes!

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Multumesc mult, Adina, si iti doresc o instalare cel putin la fel de reusita, te imbratisez cu drag!

      Supprimer
  10. Doamnelor doctor, aveti grija de dvstr. ! Relaxarea, odihna, somnul suficient sunt elemente esentiale atat de necesare celor pe care ii tratati, dar si medicii trebuie sa-si ocroteasca sanatatea.

    RépondreSupprimer
  11. Lili, mă bucur mult pentru tine, că în fine ai reușit să ai cabinetul dorit ! Și eu am trecut prin multe peripeții, unele asemănătoare cu ale tale. Și eu am fost mai întâi într-o comună în care erau doi medici, și a trebuit să plec după șase luni, pentru că mă stingeam în datorii. Dar în cazul meu, primarul n-a avut nici o vină, el m-a ajutat cât a putut, doar că nu putea să îmi aducă și pacienți. Puținii pacienți care veneau la mine mă rugau ”să nu știe dl. doctor Cutare (medicul lui)” că au fost pe la mine. Deși, unul dintre cei doi medici era de treabă (cel care era mai aproape de pensie), și chiar m-a ajutat cu sfaturi, și mai concret, și doar celălalt era mai ”bățos”. Acesta nu avea nici el destui pacienți, și lucra și două zile pe săptămână la un spital din apropiere.

    Deci, am plecat din comuna aceea, și m-am mutat într-un oraș mai mare - la Argentan - unde am găsit o doctoriță pâine caldă, ce se pregătea de pensionare. Dar... și aici era un clenci ! Nu mă putea lăsa direct în cabinetul ei după aceea, că era închiriat de la o companie, și compania aceea trebuia să îl pună în curățenie vreo câteva luni înainte să ăl închirieze din nou. În plus, avea o secretară, și nu era sigur că aș fi putut-o plăti în primele luni, și nici nu o puteam da afară. Așa că, a găsit soluția ca eu să mă instalez în altă parte, singură, iar ea să le recomande pacienților să vină la mine, după ce ea se ve retrage. Așa a și făcut - a făcut și ea ce a putut - dar câți pacienți crezi că au venit la mine de la ea ? Mai puțin de 100, și majoritatea dintre cei care mă cunoșteau deja, pentru că făcusem câteva ramplasamente la ea.
    Așadar, sfătuiesc pe toți cei ce vor să se instaleze să nu accepte sistemul ”recomandărilor de departe”, pentru că, oricât de bine-intenționat ar fi medicul, nu poate ști ce vor face pacienții săi, mai ales când e vorba de un alt cabinet pe care nu îl cunosc, și un înlocuitor străin.
    În cele din urmă, ajunsesem la disperare, și hotrâsem să închid cabinetul, și să fac doar ramplasamente, când am primit o propunere de asociere la un SCM, ca și tine, chiar în același cartier. Din fericire, toți au fost foarte bine-intenționați, și chiar bucuroși să mă primească, în locul unui coleg care ieșea la pensie. Aici cheltuielile sunt de 2000 Eur/lună, și nu a trebuit să mai dau nimic altceva, decât 305 Eur când am semnat contractul de asociere. Și eu, ca și tine, am avut bucuria să văd că pacienții voiau să rămână cu toții în continuare la cabinet, ba au rămas și cei pe care îi aveam dinainte, și acum programările se fac cu două-trei zile înainte. Ceea ce m-a buicurat în această regiune este că românii sunt foarte bine văzuți aici - sunt mulți medici și în spital - și oamenii vin cu toată încrederea. Și colegii francezi au fost de nota 10, cel puțin când au auzit că vreau să închid primul cabinet, au zis că au nevoie de mine aici.
    Deci, sfatul meu bazat pe experiență este: niciodată să nu se bage vreun nou-venit la o ”construction” de cabinet - e moarte sigură ! Nici francezii nu reușesc așa; am citit de cazuri în care și medici tineri de-ai lor au renunțat din lipsă de pacienți. Numai când e vorba de o preluare de la un alt medic - atunci da, merge !

    Încă o dată baftă, Lili, și ne ținem reciproc la curent ! Scuze de lungime, dar mi-am zis că poate și experiențele mele or folosi cuiva.

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. In sfarsit, ma bucur sa aflu ca ai reusit si ca esti bine! Felicitari si vorbim!

      Supprimer
    2. Daca deschizi un cabinet intr-o comuna in care medicul a iesit la pensie acum vreo 7 luni, poti avea aceleasi probleme pe care le-ai descris tu, Florina?
      Adica asta este considerata tot infiintare de cabinet?(preluare nu poate fi numita, ca medicul pensionar nu m-a prezentat pacientilor).

      Supprimer
    3. In 7 luni, pacientii s-au inscris demult la alti medici, nu pot sta fara medicamente, mai ales batranii. Deci, e aceeasi situatie, moarte sigura.

      Supprimer
    4. Lili are dreptate, dacă nu vii imediat după primul medic, și mai ales dacă nu te recomandă el, degeaba mai vii ! Dar nu trebuie să te descurajezi, în Franța sunt mulțime de medici care ies la pensie și nu au cui lăsa pacienții. Un asemenea cabinet trebuie căutat: E bine să se ia legătura întâi cu medicul, să se vadă situația la fața locului, și abia mai apoi cu primarul, pentru că primarii sunt bine-intenționați, dar ei nu știu exact situația cabinetului, și dacă paciențiii vor veni sau nu.
      Oricum, succes !

      Supprimer
    5. Florina R, nu a trebuit sa cumperi echipament sau peretii cabinetului ?A lasat doctorul totul ? Genial! In Legatura cu SCM, la ce acte trebuie sa ne uitam ca sa vedem ca nu au datorii , aveti vreo idee ? Merci mult si succes in continuare!

      Supprimer
    6. Da ,eu nu inteleg de ce sa cumperi , in general lasa totul. Sunt cativa care cer pentru echipament dar sume mici.Eu de pilda preiau un cabinet de la cineva ce pleaca la pensie dar nu platesc nimic.Ba din contra , intrebandu-l de unde as putea sa imi achizitionez materiale si ceva instrumentar m-a intrebat ce imi trebuie, mi-a aratat ce are ,daca imi convine si mi le da asa.Aici nimeni nu mai vinde ,sau ma rog mai sunt unii care incearca , mi-a oferit si mie un generalist cabinetul zicand ca mi-l vinde dar i-am zis clar ca asta nu se mai face demult. Si sincer ,am colegi in zone defavorizate dar pe mine nu ma bate gandul sa o iau de la inceput pe te miri unde cand sunt atatea orase fara medici. Doar pentru impozit, nu cred ca merita.Si eu nu am mers la nici un primar din considerente expuse mai sus. Sunt foarte multe locuri doar ca multi nu anunta plecarea si deci nu ai cum sa aflii.

      Supprimer
  12. Intotdeauna poate interveni si neprevazutul. Isi au si francezii ciudatii lor, chiar si printre medici, iar cand ai de-a face cu asemenea oameni nu ai cum sa-ti iei masuri de precautie de dinainte ca sa nu tropezi.
    In cazul meu, medicul care urma sa se pensioneze a fost foarte amabil si mi-a promis tot sprijinul
    cand am avut primul contact. Dupa instalare am intalnit o persoana total schimbata, rauvoitoare chiar.
    Mi s-a spus doar atunci ca este un om foarte dificil si ca multi pacienti nu-l apreciaza; rand pe rand, multi plecasera de la el.
    Eu, insa, nu plec ! Am inceput sa-mi construiesc clientela de la zero si lucrurile merg din ce in ce mai
    bine. Ii sfatuiesc pe cei care au facut, totusi, pasul cel mare si s-au instalat in liberal sa aiba si putintica rabdare.

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. sa-ti construiesti cleientela de la zero, in Fr, medic roman, este imposibil.
      Si am intalnit aceasta afirmatie cu ,,mi-am facut singur pacienti de la zero" sau ,,nu m-a ajutat nimimeni, m-am descurcat singur" la medici romani veniti in Fr care vor sa faca pe desteptii (tipic romanesc).
      Nu va ganditi ca facand astfel de afirmatii iresponsabile puteti induce in eroare colegi care chiar iau in serios ceea ce spuneti si care pornesc astfel pe un drum gresit, aici in Fr, directionati de astfel de sfaturi pe care le iau ca fiind de buna credinta?
      V-ati gandit ca un coleg care incearca sa se instaleze si sa-si construiasca pacientura de la zero,aplicand sfatul dumneavoastra, poate ajunge intr-o zi in situatia de a nu mai avea din ce sa traiasca?
      Sa nu-mi spuneti acum ca cei care reusesc sunt medici buni iar cei care nu reusesc nu sunt (ca ar fi tot tipic romanesc).
      Aici esti la mana ,,animalului"medic francez si la mana ,,animalului" primar daca te iei dupa spuse din astea menite doar a ne face pe unii mai grozavi decat altii.

      Supprimer
    2. Eu, cel putin, sunt total de acord cu punctul Dvs. de vedere. Am spus in repetate randuri ca crearea de pacientele este act sinucigas. Chiar in articolul de mai sus zic: "Si, mai ales, am abandonat ideea de creare a unui cabinet, mi-a fost clar ca e o idee fatala, si m-am orientat spre preluare de cabinet." Am patit-o pe pielea mea si am impartasit aceasta trista experienta pe blog ca sa inteleaga toata lumea. Dar, unii colegi insista ca e posibil. Poate au avut noroc, nu stiu ce sa mai zic.

      Supprimer
    3. O, dar sunteti suparat(a) rau de tot, docteur ! Cu toate acestea nu va permit sa-mi vorbiti pe tonul acesta si nu va permit sa ma jigniti ! Aveti un tupeu incredibil ! Nu trebuie sa va descarcati eventualele nimpliniri asupra celor care nu se incadreaza in singurul tipar de medic roman venit sa lucreze in Franta, pe care dvstr. il cunoasteti.
      Poate mai cititi o data ceea ce am scris eu mai sus si incercati sa si pricepeti, daca nu reusiti, o sa va traduc eu .
      Cine sunteti dvstr. ca sa pretindeti ca ati cunoaste felul in care fiecare medic roman de aici s-a descurcat la instalare ? Sunteti penibil si needucat !

      Supprimer
    4. Buna, Liliana, buna tuturor

      Am inteles ca exista un forum al medicilor din Franta. Asa este? Cum se poate ajunge in acel cerc al medicilor din Fr?
      Te felicit pe tine pentru realizari si sper ca aceia care citesc blogul tau sa stie sa discearna si sa aleaga ceea ce este adevarat, ca sa poata reusi in aventura din Franta.

      Supprimer
    5. Daca exista un forum al medicilor in Franta? Tot ce se poate, eu nu am cunostinta de asa ceva. Evident, nu pot sa stiu totul. Dar poate alti colegi sunt la curent si va pot indruma.

      Supprimer
    6. Contrar unei pareri exprimate aici, toata lumea stie ca exista medici si medici. Si nu-i "tipic romanesc" ca cei mai bine pregatiti sa si reuseasca mai bine si mai repede in Franta. Ca in Romania se mai intampla si altfel, o stim cu totii.

      Supprimer
  13. Vorbind intre cativa colegi despre tine, Liliana, te numim cu mare drag, Mère Liliana, desi suntem mai in varsta decat tine ! Iti multumim toti pentru ca tii acest blog cu atata responsabilitate si competenta si nu in ultimul rand, cu un altruism iesit din comun !
    Vreau sa te intreb pe tine si pe ceilalti colegi daca este avantajos sau nu sa declar ca sotia mea este
    "ma conjointe collaboratrice", ea fiind intr-adevar secretara mea.
    Multumesc mult,
    Vasile

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. ,,Mere Liliana, un foarte bine meritat titlu, avand in vedere cat de multi medici a ajutat sa plece din Romania, oferindu-le informatii. Si avand in vedere cat de mult inseamna pentru evolutia Romaniei acest exod al medicilor :).

      Am convingerea ca, dintre toti medicii romani, cei care contribuie cel mai mult la schimbarea sistemului sanitar roman sunt cei ce au plecat din tara.
      Plecarea medicilor din tara este cel mai puternic semnal de alarma asupra ceea ce se intampla in Romania.

      Adaptarea la abuzurile, la coruptia si la deprofesionalizarea din Romania, a celor care au ramas acolo, nu ne foloseste la nimic.

      Supprimer
    2. @Anonim: "Adaptarea la abuzurile, la coruptia si la deprofesionalizarea din Romania, a celor care au ramas acolo, nu ne foloseste la nimic." Aveti ENORM de multa dreptate! Ma uit din cand in cand pe TVR international la o emisiune in care sunt invitati medici sa raspunda telespectatorilor. Deprofesionalizarea si halul in care sunt ramasi in urma stiintific fata de Europa, imi face parul maciuca!

      Supprimer
  14. E vorba despre declaratia la Fisc? Adica, in ceva acte oficiale? Daca e in viata de zi cu zi, nu vad unde ar fi problema, sincer. Foarte multi medici au secretariatul asigurat de sotii.
    Va salut cu drag pe toti!

    RépondreSupprimer
  15. Multumesc pentru raspuns, Liliana. Va salutam si noi cu drag!
    Aproape trei luni nu m-am gandit de loc ca ar trebui sa ne complicam existenta cu declararea statutului de colaboratoare pentru sotia mea, dar zilele acestea am vazut pe internet un formular tip sub sigla CARMF care se numeste "Déclaration en vue d'affiliation conjoint collaborateur" in care ei cer si declaratia de la URSSAF. Suntem cam in ceata si ma gandeam ca ne va sfatui poate si cineva aflat in aceeasi situatie.
    Vasile

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. @Vasile: In acest caz, CARMF, asigura-te ca nu e vorba de collaborateur médecin. Zic sa le dai un telefon si sa intrebi la care statut se refera exact. Fiindca, normal, sotia/sotul care nu sunt medici nu prea au motiv sa se afilieze la CARMF.

      Supprimer
  16. Asa o sa fac, vreau sa fim in legalitate, multumesc Liliana.
    Vasile

    RépondreSupprimer
  17. Liliana, pana acum cateva luni functiona pe blog "un gadget" in care apareau ultimele comentarii. Acum insa, putem vedea doar numarul lor, sa facem putina aritmetica si sa intelegem ca ieri, de exemplu, ai publicat inca trei comentarii. Cum, ele nu tin de ultimul articol publicat, este, practic, aproape imposibil sa le gasim. Te rugam, nu ai putea face ceva ca acel locsor sa inceapa sa functioneze din nou ?
    Multumiri pentru tot, esti nemaipomenita !

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. @Anonim: Multumesc mult, nu vazusem ca nu mai functioneaza. Am reparat:)

      Supprimer
  18. Grozav ! Noi iti multumim !

    RépondreSupprimer
  19. Oare este bine sa accept sa lucrez intr-un cabinet medical dintr-un sat de 800 locuitori, medicul lor s-a pensionat acum doua luni. Aflandu-se in ZRR, care ar fi suma castigata in plus ? Aceasta ar putea compensa numarul mai mic de consultatii ? Mai sunt si ajutoare de instalare cum ar fi casa si cabinetul gratuite timp de un an.
    Va multumesc, felicitari pentru instalare, pentru blog !

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. @Anonim: Dupa cum reiese din acest blog si, in special, din postarea de mai sus, intr-un sat de 800 de locuitori si, in plus, dupa ce medicul lor a plecat deja, e o idee foarte proasta sa va duceti. Eu va sfatuiesc doar, stiu ca bine cu forta nu se poate. Acolo nu veti avea un "numar mai mic de consultatii", sunteti optimist/a, acolo nu veti avea mai deloc consultatii. In fine, decizia va apartine.

      Supprimer
    2. Fiind (sperand) sigur in ZRR, castigi scutirea de impozit care poate varia in functie de cati membri are familia ta, de la 1-2000 pana la 10 000 sau chiar mai mult, in fct si de cifra de afaceri a cabinetuliui, pe AN.
      800 locuitori e putin, dar poate mai sunt EHPAD uri sau altceva in apropiere ? Si poate nu ai colegi doctori in apropiere si populatia e imbatranita si nu vrea sa faca naveta.

      Supprimer
  20. Va invidiez pe toti cei care ati reusit sa prindeti radacini in Franta, chiar daca stiu ca nu v-a fost usor. As vrea sa candidez si eu pentru un post intr-un spital privat, sunt medic generalist cu o vechime de 10 ani. Nu stiu ce salariu net as putea negocia cu ei pentru un post de PA, temps plein in SSR. V-as ruga mult, d-na doctor Mihai, sa-mi spuneti si daca posturile in aceste spitale sunt la fel de sigure ca cele in spitalele de stat. Va multumesc anticipat, aveti un blog de milioane !
    Felicitari si succes in liberal!

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. @Anonim: Da, bineinteles ca sunt la fel de sigure. In Franta, contractele de munca sunt lucru serios, nu ca in România unde patronul dispune de angajatii sai. Cat despre salariu, cred ca puteti cere linistit 5.000 net, pentru inceput. Succes!

      Supprimer
    2. 5 000 net ? nu e rau deloc, e chiar atractiv, la un program de 35 de ore pe saptamana ...

      Supprimer
  21. Dragi rpeteni de pe acest blog,
    Puteti sa imi spuneti daca dupa ce m-am instalat in liberal pot sa ma muT sa lucrez intr-un spital, pentru ceva timp? Pentru ca am constatat ca am nevoie de putina practica in spital. Ma incurca sau ma complica cu ceva declararea activitatii la URSSAF, pe care am facut-o?

    RépondreSupprimer
  22. buna seara am citit tot aticolul pluscomentariile,am plans la final.eu sunt ca si voi si am un cabinet in liberal un scm ,nu pot sa spun ca-mi merge fabulos ,dar traiesc mai bine ca acasa.as vrea ca acest articol cu comentarii cu tot sa fie vazute de ministrul sanatatii din Romania si de o televiziune facute public ,ca toata lumea sa vada ce pierde Romania ,oameni care muncesc f mult si am vazut cineva care era bucurosa ca poate invata .aici am vazut oameni valorosi .daca puteti arata articolul unei tv din romania ,cred ca poate asa mai puteti sensibiliza oamenii din sistem va doresc sa va realizati toate planurile ,ca meritati

    RépondreSupprimer
  23. Toti ministrii care s-au perindat la conducerea Ministerului Sanatatii au acceptat sau au contribuit la distrugerea sistemului medical romanesc. Toti politicienii aflati la putere sau in opozitie au actionat ca niste cretini, uitand ca au si ei parinti, copii, nepoti, stranepoti care vor suferi din cauza lor. Au primat doar interesele lor de moment, mai rar atata egoism si nerusinare. Nu-i mai poti sensibiliza cu nimic pe acei care au dovedit in decursul a 25 de ani ca sunt nesimtiti !

    RépondreSupprimer
  24. buna seara,sunt medic dentist. de curand am primit o oferta de la un alt medic dentist, imi propune o colaborare. dumneaei trebuie sa se intoarca in tara din motive personale,si eu ar urma sa o inlocuiesc. cabinetul se afla la oras, si propunerea era sa imi dea procent de 50%, din care eu sa platesc materialele,si tehnicianul si impozitul. rugamintea mea, ce impozite trebuiesc platite? cam ce suma reprezinta?si ce alte taxe se mai achita? eu urmeaza sa vin in franta,sa ma prezint la colegiu si sa ma intalnesc cu contabilul? la ce anume as putea sa fiu atenta la intalnirea cu contabilul?
    va multumesc

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Sunt MG intr o comuna de 2500 de locuitori, unde exista un cabinet de 5 dentisti (nu toti la timp intreg) - cand au un remplecant ii dau 70-80 la suta din castig, iar remplecantul nu trebuie sa se ocupe de facut secretariat, nu au de curatat cabinetul sau sterilizat materialul ( ca si asta ia o gramada de timp).....cred ca acest dr nu e f corect cu dvs......

      Supprimer
    2. Asa este, multumesc de confirmare. I-am scris Doamnei doctor pe Facebook si i-am spus ca e trasa-n piept, nu exista asa ceva: 50% din castig din care sa si plateasca materiale, tehnician, uitilitati si alte alea. E bataie de joc si, sincer, nu e prima oara cand vad ca un medic roman incearca sa dea tzeapa altui medic roman. E rusinos! Nu stiu cine este doamna care a propus aceasta mizerie, dar mi-a r placea sa-i zic doua vorbe...

      Supprimer
    3. da, 70-80% din ce lucrati dulneavoastra ar trebui sa va dea dumneavoastra si ea sa plateasca tot ce tine de cabinet (secretariat, materiale, etc) din restul. Iar dumneavoastra din castigul asta care este brut o sa va platiti URSAFFUL (dari sociale) si CARMFUL (pensia obligatoare) dar nu va panicati, nu din prima zi de munca ci eventual trimestrial si nu sume astronomice la inceput.

      Supprimer
  25. Am trecut nu de mult printr-o situatie din care reiese acelasi lucru : romanii ii sapa pe romani si dincolo de granite, fie ei si medici. Am fost dezamagita si trista cand o colega care lucra mai de mult intr-un spital a impiedicat angajarea mea in acelasi spital, lucru pe care l-am aflat mai tarziu ! Mi-as fi dorit sa primesc o explicatie a gestului ei, dar nu am primit-o. Cred ca multi romani sunt ca ea, mare pacat !

    RépondreSupprimer
  26. ...poate ati vazut sau vizionat performanta Simonei Halep de la Roland Garros...poate stiti cate ceva despre oameni de presa romani care intr-un mod incalificabil au suparat acest copil minunat, tocmai cand a realizat ceva superb, unic...tocmai cand nu mai contau tiganii din Franta...tocmai cand romanii din Franta eram toti o Simona Halep ! Cat de rai pot sa fie romanii intre ei, romanii ! Nu cred sa mai existe alta natie ca noi !

    RépondreSupprimer
  27. Haideti !!! Nu este chiar asa !!!
    Peste tot in lume sunt si uscaturi. Necazul este ca acestea ies in evidenta mult mai puternic decat vlastarele verzi care sunt multe, se confunda intre ele si te obisnuiesti sa le ai imprejur. Ba mai mult, la cealalta extrema exista exista si romani buni, generosi care stiu sa-si aprecieze si sa-si ajute conationalii. Dumneavoastra, doamna doctor Liliana Mihai sunteti un exemplu viu in aceasta privinta si demonstrati cu prisosinta ca am dreptate ! Am mai cunoscut chiar aici, in Franta si alti romani care sunt persoane de calitate, cu un frumos caracter, gata sa ajute unde este nevoie .
    Multumiri si felicitari, tuturor !

    RépondreSupprimer
  28. Doamna dr Liliana Miihai, dumneavoastra ati facut toate formalitatile de instalare la Cleguerec (parafa, telefon, plaque etc) folosind adresa si datele de locatie de acolo si apoi, cand v-ati mutat in alt deprtament, ai refacut totul cu alte date de contact, ale noii locatii?
    Adica alta parafa, alt telefon, alta placa intr-un atat scurt timp?
    Destul de costisitor.

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Da, e obligatoriu fiindca nr Ameli se schimba daca medicul se muta in alt departament. Placa si parafa se fac in 3 zile, nu timpul e problema. Si nu e nici costistor: maxim 150 de euro placa si parafa, iar schimbarea numarului de telefon e gratuita.

      Supprimer
    2. Mai complicat este cu retetele care pot dura daca sunt securizate sau cel putin asa am patit eu cu me.divia ( am pus un punct ca sa nu le fac reclama) si cu retetele de la casa de asigurari si cu, sa nu uitam cardul profesional de sanatate care se baga in citittorul de carduri. Dar si cu astea cred ca daca exista organizare poate merge intr-o saptamana, maxim 2

      Supprimer
  29. Buna ziua dna doctor,
    Felicitari!!!
    Ma bucur tare mult ca v-am gasit pt ca sunt intr-o situatie f dificila si nu stiu in cine sa mai am incredere.
    Eu am patit-o de doua ori. Iata-ma in situatia de a fi instalata a doua oara. Prima data a fost création...5-6/zi. A doua oara tot prin cab de recrutare. Daca inainte de alegeri toti alesii ma sprijineau sa vin la noul maison médicale, acum nici unul nu mai e de gasit. Dr de aici nu ma vrea langa el.
    Deci am ales sa incerc a treia oara. Va rog sa-mi spuneti daca e ok sa ma duc intr-un oras cu 1900 loc fara medic din martie sau sa gasesc un medic care sa ma prezinte, eventual sa il remplacez inainte? Eu as vrea pe de-o parte sa incep cat mai repede pt ca am acumulat datorii. Inclusiv un credit pt primul cab. Dar trebuie sa merg la sigur pt ca am doi copii mici si nu-mi permit sa risc iar.
    Multumesc anticipat si va doresc tot binele din lume!

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Nu, nu e bine sa mergeti intr-o comuna care nu are medic din martie; pacientii s-au raspandit. E sinucidere curata.
      Cautati o preluare gratuita cu remplaçement inainte de preluare, asta e calea cea mai sigura.

      Supprimer
    2. o instalare in afara perioadei de alegeri cred ca este cea mai indicata. Scapati de minciunile electorale ale primarilor, cu care puteti fi ademenita si derutata.

      Supprimer
    3. Exista si domni farmacisti/e cu functii in primarie care va pot promite marea cu sarea ca sa va instalati. Fara un medic in comuna nu le merge lor afacerea. La instalare dau vina pe altii ca nu-si pot respecta ei promisiunile, sau pur si simplu se scuza ca nu au stiut.
      Asa ca, un proiect de instalare ar trebui sa fie denumit neaparat precontract, sa descrie in termeni foarte clari tot ceea ce vi se promite si preferabil sa cereti si daune daca el nu va fi respectat. Fara nici o jena le puteti spune ca ati auzit de la colegii romani instalati ca au avut neplaceri de genul acesta.

      Supprimer
  30. Din ceea ce am citit aici si din ceea ce am mai auzit, am dedus (nu stiu daca am dedus bine) ca nu poate avea loc vreo negociere intre primar-primarie si medicul generalist, pentru facilitati-ajutor de instalare in vreo comuna franceza, fara acordul ARS.
    Asa ca ,,negociati cu primarul si vedeti ce va poate oferi" nu exista decat cu aprobare ARS!
    Daca primaria nu are acord ARS, ea nu poate oferi nicio facilitate de instalare a vreunui MG in comuna.
    In cazul in care lucrurile nu sunt asa cum le-am inteles eu, as fi interesat sa aflu asta de la colegii cu experienta in instalare.

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Pentru ca primarul sa poata cere ceva la ARS, nu credeti ca mai intai trebuie sa aiba aceasta negociere/discutie cu medicul? Si apoi, un primar se mai poate acoperi si altfel: printr-o hotarare de Consiliu Local, ceea ce vrea sa spuna ca toti alesii sunt de acord cu facilitatile acordate medicului si asuma raspunderea in fata ARS. Primariile nu au "acorduri" cu ARS, ci comunele sunt clasate de ARS in "zone de deficit major", "zone de deficit moderat" sau "zone fara deficit". In functie de acest clasament, se discuta.
      De ce e asa de greu de inteles cateodata ceea ce vreau sa spun?!

      Supprimer
  31. Eu am avut necazuri la instalarea in ZRR. Daca doriti, lasati o adresa de e-mail, sau un numar de fix si o sa va povestesc.

    RépondreSupprimer
  32. Adevarul poate fi si undeva la mijloc. Si asta depinde, cred, de persoanele cu care ai de-a face in perioada preinstalare - instalare. Iata ce mi s-a intamplat mie.
    La prima intalnire cu primarul si consilierii am facut un precontract de instalare semnat de primar si subsemnatul. Frumosul precontract trebuia sa devina contract la instalare, dar... A intervenit ARS, despre care nici nu mi se pomenise inainte, cu pretentia de a se stipula in contract ca voi ramane cel putin trei ani in comuna si daca nu, sa returnez ajutoarele acordate (chirie casa, chirie cabinet, prima de instalare). Lovitura sub centura greu de parat pentru ca mi-au aratat si un articol de lege care le acoperea demersul.
    Primarul nu avusese habar ce schimbari urmau sa fie facute in precontractul lui si il cred. In cazul meu, o doamna prea zeloasa de la ARS s-a intalnit cu o doamna si mai zeloasa din Consiliul Local si mi-au complicat mie situatia. Si, aberant,zic eu, contractul meu cu Primaria a fost facut sub sigla ARS si cu semnatura reprezentantului lor pe langa cea a primarului. Am semnat si eu, dar numai dupa sase luni, cand am stiut sigur ca am suficienti pacienti si ca vreau sa raman chiar mai mult timp in comuna. Negociind, am reusit sa mai adaug la contract doua articole pentru siguranta mea financiara, desi, un timp mi-au spus ca nu se poate.
    Vreau sa va mai spun ceva referitor la ZRR. Sa nu va prinda actiunile de instalare si incheiere a contractului in perioada trecerii la un nou an pentru ca Statutul de ZRR pentru fiecare zona se stabileste la inceputul fiecarui an. Daca in anul in care negociati contractul, comuna se afla in ZRR, pentru siguranta, semnati contractul pana la 31 decembrie. Asa, veti avea asigurat avantajul de neplata a impozitului in urmatorii cinci ani. Anul acesta, de exemplu, abia in mai a aparut noua lista cu ZRR.

    RépondreSupprimer
  33. dupa o instalare esuata intr-o comuna oarecare, care nu este in ZRR, te mai poti instala intr-o alta localiate care este in ZRR?

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Bineinteles, va puteti instala de 20 de ori daca vreti, de aceea sunteti medic liberal: sunteti LIBER.

      Supprimer
    2. multumesc!
      ideea era: mai pot beneficia de avantajele fiscale din ZRR daca sunt la a treia instalare (celelalte in zone ne -ZRR)?

      Supprimer
    3. In mod normal, daca e prima in ZRR, da, puteti beneficia.

      Supprimer
  34. Ma gandesc ca ar putea interesa ce facilitati si ajutoare financiare puteti cere :
    - ajutor cu transportul
    - cabinet medical dotat si informatizat
    - prima de instalare, 2000 euro
    - neplata chiriei pentru casa si cabinet pentru un an si fixarea unei chirii rezonabile pentru cabinet incepand cu anul urmator, 200 - 400 euro pe luna ( ca sa nu aveti surprize mai tarziu )
    - mai rar, dar exista primarii care pot pune la dispozitie si masina pentru medici

    Nu va costa nimic sa intrebati daca vi se pot acorda aceste ajutoare de instalare.

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. da, dar am inteles foarte bine de aici de pe blog ca fara aprobarea ARS nu poti beneficia de ,,ajutoare".

      Supprimer
    2. Si cei de la ARS aproba pentru ca sunt interesati sa aduca medicii care le lipsesc. Poate ar fi interesant ca la intocmirea precontractului sa se ceara si semnatura ARS, ceea ce nu cred ca s-a facut vreodata.

      Supprimer
    3. Ei, aproba de fapt, cheltuiala primariei, nu dau din buzunarul lor !

      Supprimer
    4. el aproba, de fapt, dreptul medicului de a avea sau de a nu avea facilitati de instalare, dupa cum zona este sau nu este in criza de medici.

      Supprimer
    5. Exista comune care nu au fost clasate in ZRR si care nu au reusit sa-si aduca un medic timp indelungat. Si aici unele primarii acorda aceste facilitati. Poate au si ei de-a face cu ARS sau, nu, dar nici ARS-ul nu este chiar un bau-bau peste tot.

      Supprimer
  35. buna ziua,

    Stie cineva daca se poate face schimb euro-lei aici in Franta pentru a pune leii intr-un cont din Romania? cat o fi de costisitor acest lucru?

    RépondreSupprimer
  36. Buna,

    Sunt optiuni atasate contului de lei din Romania. Persoana careia vreti sa trimiteti banii sa intrebe la banca cat costa un asemenea serviciu - dumneavostra trimiteti euro din Franta si destinatarului ii ajung lei in Romanania, in contul de lei. Trebuie vazut deasemnea la ce curs valutar fac conversia euro/lei. Ar fi si varianta sa se intereseze cat costa deschiderea unui cont euro, sa primeasca euro, cat costa ridicarea de la casierie si pe urma schimba unde doreste in lei sau face schimbul direct in contul de euro si transfera(cat costa transferul iarasi intrebat) in cel de lei, urmand sa ridice de la ATM gratis.

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. multumesc!
      Am vorbit azi la BT :) pentru ca acolo am conturi si un tip foarte amabil mi-a explicat in detaliu cum trebuie procedat.

      Supprimer
  37. ok, super! asa trebuie procedat! telefoane, mailuri...

    RépondreSupprimer
  38. Stiti ca ARS poate ( si vrea ) sa acorde un ajutor pentru instalarea medicilor in liberal , in anumite zone, prin completarea veniturilor lor pina la suma de 6900 euro brut lunar? Adica daca nu ai destule consultatii , ti se plateste diferenta pina la 300 consultatii/luna .Si mai poti primi inca 5 %, ca incurajare. Si prima de instalare de 5000 euro.Contractul se face pe 1 an , cu posibilitate de prelungire inca unul.
    In cazuri rare exista si posibilitatea incadrarii medicilor de familie cu un salariu fix( 4000 euro), de catre spitalul din apropiere ( la care este arondata comuna) , primaria participind si ea cu anumite sume. In acest caz pacientii nu mai platesc consultatia direct, sumele se regularizeaza intre spital si asigurari. Interesant , nu? Trebuie solicitat ajutorul primarului in ambele cazuri.

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Va lamuresc imediat fiindca eu am avut un astfel de contract cu ARS: nu mi-au dat niciodata nimic. Bani de la ARS vin numai daca medicul face un minim de consultatii de 169 (aproximativ, nu mai imi amintesc exact numarul) de pacienti pe luna. Daca face, de exemplu, 168 nu primeste NIMIC de la ARS. Si nu exista nicio prima de instalare de 5000 de euro in acest contract. Ce bine mi-ar fi prins! Ca sa nu existe dubii, contractul de PTMG se poate citi in Jurnalul Oficial aici:

      http://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do?cidTexte=JORFTEXT000027842766&categorieLien=id

      Dupa aproape un an in care ARS nu numai ca nu mi-a dat absolut nimic, nu m-au ajutat un milimetru, nici macar nu telefonau sa vada cum ma descurc, deci dupa aproape un an, le-am trimis scrisoare de reziliere.
      Apoi, numarul de contracte de PTMG pe care o ARS le poate face este limitat; de exemplu pentru Bretagne, toate 4 departamentele, doar 7. Si se face o singura data pe an. Si daca un medic vrea sa prelungeasca pe inca un an, are dreptul deci asta scade numarul de contracte pe anul viitor.
      Asa ca.... sunt foarte rezervata in povestea asta, am testat-o, e apa de ploaie.

      Supprimer
    2. Dar, Liliana, vorbeam aici de multe ori despre incorectitudinea celor din Romania si corectitudinea din Franta ! Cum este posibil asa ceva ?! Ceea ce ai patit tu, ma cam sperie pentru ca eu sunt in asteptarea incheierii unui contract de PTMG. Este drept, ca media consultatiilor imi este de 200 pe luna, dar este insuficient insuficient. Of !

      Supprimer
    3. Dar, culmea, e corect!!! Fiindca acest contract nu prevede la niciun alineat ca ARS trebuie sa ii poarte de grija medicului. In cazul tau, daca ai 200 pe luna, cel putin vei primi subventia. Trebuie sa le trimiti in fiecare luna un raport de activitate si, cel putin, vei primi ceva. Eu eram la 10 pe luna! Deci nu indeplineam conditiile contractuale pentru a avea subventia. De aceea, acest contract este contestat de sindicate fiindca nu sprijina medicii care au foarte mari dificultati.
      Restul, prima de instalare, asta e "n'importe quoi", nu exista asa ceva pentru PTMG. Rog pe cei care difuzeaza astfel de informatii, sa le verifice inainte.

      Supprimer
    4. Multumesc mult pentru raspuns, Liliana !

      Supprimer
  39. Draga Liliana si dragi colegi din Franta,
    Am vazut emisiunea TV care ne informa despre bloggul tau. Te felicit pentru ajutorul pe care il dai celor care doresc sa lucreze in Franta!
    La randul meu, desfasor un master de management si fac o lucrare de dizertatie menita sa informeze legiuitorii, anagajatorii si societatea despre motivatia medicilor.
    Va rog sa ma ajutati cu contributia parerii voastre.
    Daca vreti sa ne sporim valoarea, completati chestionarul de pe site!
    10 miunute!
    Cu prietenie,
    Raluca Papagheorghe

    https://www.linkedin.com/groups/Announcement-from-Diaspora-medicala-romaneasca-6939268.S.5975005705407578112?trk=groups_most_recent-0-b-ttl&goback=%2Egmr_6939268

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Multumim, Raluca! Insa... care emisiune?! Nu sunt la curent de nimic :)

      Supprimer
    2. Draga Liliana,

      Si aici unde te-ai instalat si iti merge bine (succes!) cred ca tot ti-ai creat cabinet, deosebire fiind ca aici ai asigurata o pacientura, spre deosebirea de fatalul loc in care ai incercat sa te instalezi anterior. Chiar si ayunci cand preiei pacientura, tot creare de cabinet se numeste.

      Supprimer

Comentariile nu apar automat, sunt moderate. NU RASPUND LA COMENTARII CARE CONTIN INTREBARI/SITUATII LA CARE S-A RASPUNS/EXPLICAT DEJA PE BLOG.