Pages

mercredi, mars 11, 2015

Teoria comparatiei (6)

M-a zapacit lumea de o luna de zile cu dezbaterea (debila) despre oportunitatea orelor de religie la scoala. Si am fost dezgustata sa aflu ca parintii, in cea mai mare parte, au acceptat prezenta popilor in clase.
Vreau sa imi expun punctul de vedere, fanaticii religiosi sa se abtina de la comentarii fiindca le sterg din start. In acceptiunea mea, religia nu are ce cauta la scoala din cel putin doua motive:
1. Nu poti sa indoctrinezi un copil, indiferent ca e vorba de religie, de politica sau de orice altceva.
2. Nu poti sa predai unui copil evolutia speciilor si in ora urmatoare geneza din Adam si Eva! Pai, ce sa inteleaga si ce sa creada un copil cand aude doua lucruri contradictorii, prezentate fiecare ca fiind singurul adevar acceptabil, si asta timp de ani de zile? Nu intelege nimic si devine un scindat mental.
Tot in acceptiunea mea si, sunt sigura, si a voastra, scoala româneasca are nevoie de o reforma din temelii. Care nu se va realiza niciodata, nu sunt naiva, dar imi permit sa dau cateva idei, inspirate din programa scoalara a Mariei, aici in Franta.
Cu banii aruncati pe popi, nu ar fi mai util sa se finanteze excursii de studiu pentru elevi? Excursii, in tara si in strainatate, din care copii vor invata ceva, care le vor permite sa descopere lumea, sa ilustreze geografia si istoria predate la scoala, sa perfectioneze nivelul de limbi straine, etc? De exemplu: cand Maria era mica, in CM1 (clasa a treia in România), adica primul ei an de scoala in Franta, a participat la ceea ce se numeste aici "classe de neige". Este o excursie de o saptamana la munte (ea a fost in Haute Savoie, deci in Alpi), unde: copii iau cursuri de ski, invata despre flora si fauna montana, viziteaza obiective din industria locala, in fine, afla despre viata de "montagnard". Primavara, copiii pleaca in "classe verte", iar spre sfarsitul anului scolar, in iunie, se organizeaza "classe de mer". Logica e simpla, intelegeti acum ce inseamna fiecare. Acest tip de excursii se organizeaza o data la doi ani, ceea ce inseamna ca in fiecare an copilul pleaca undeva: un an in classe de neige, anul viitor in classe de mer, etc. Odata ajunsi in clasa a cincea (a sasea in România), copiii incep sa iasa in strainatate! O data pe an, o saptamana intr-o alta tara a carei limba o invata la scoala, pentru imersiune in societatea respectiva si in limba in cauza. In clasa a cincea, Maria a fost in Anglia, la Plymouth, anul acesta, la ora la care va scriu, este in Irlanda, la Tarbert, pentru imersiune in limba engleza. Principiul este extrem de simplu: schimb de copii. Familiile din tara corespondenta isi trimit copiii la noi o saptamana, dupa care copiii nostrii vor fi gazduiti in familiile lor. Ceea ce inseamna ca costul acestor excursii include doar transportul. Acesta este platit: in parte de scoala, in parte de parinti. Nu e mai simplu si mai ieftin decat costurile unui voiaj in strainatate pe care cei mai multi parinti in România nu vor putea niciodata sa il acopere in conditiile actuale? Nu este infinit mai benefic pentru copii decat sa li se predea "mântuirea sufletului" si "frica de dumnezeu"?
Parteneriatele se fac cu tarile invecinate (sau nu): Germania, Italia, Spania, Anglia, Irlanda, iata numai cateva, in functie de limba aleasa de elev ca fiind prioritara pentru el. 
Indraznesc sa-mi imaginez ca elevii români care invata, sa zicem, germana la scoala, ar putea merge in schimb scolar in Austria care nu e prea departe. Italia e fezabila de asemenea, Ungaria nu mai vorbesc!
Dar, de ce sa gandim in acest fel? Nu e mai simplu sa ramanem tâmpiti? Asta e logica româneasca indestructibila care nu inceteaza sa ma uimeasca.
O alta idee care ar putea fi finantata cu banii de popi: cursurile de natatie la scoala, cursurile de prim ajutor care ar salva niste vieti (de pacatosi, desigur) la o adica, cursurile de tehnologie unde li se explica copiilor toate noutatile tehnice, de le telefonul portabil pana la navetele spatiale. Si cursurile de economia familiei, unde sa li se explice ce este aia factura de curent, ce e ala un cont bancar, ce e ala salariu, cum sa administram bugetul familiei pentru o buna gospodarire a casei.
Dar de ce sa nu ramânem tâmpiti? Daca stim biblia, e suficient, biblia ne plateste facturile, ne vindeca de boli, ne invata limbi straine si, mai ales, ne pregateste pentru viata de apoi, asa mi s-a spus de catre un fanatic religios.
Stiti ceva? Scoala româneasca este deja in viata de apoi. Va las sa reflectati.

2 commentaires:

  1. Jamais ! Niciodata nu se vor intampla lucruri asemanatoare in Romania. Exista diferente uriase de mentalitate si constiinta intre francezi si romani. Ganditi-va la benevolii francezi care ne uimesc cu altruismul lor, chiar daca majoritatea sunt atei.

    RépondreSupprimer
  2. Sunt de accord cu Liliana. Cand s-a inceput discutia despre introducera religiei in scoli a fost prezentata ca fiind de fapt o istorie a religiilor. sincer acest lucru m-a bucurat atunci. Din pacate realitatea a fost alta. Fiica mea nu a facut religie(are acum 19 ani si e studenta la medicina). Motivul -foarte simplu- in clasa a doua a avut ca profesor la religie un preot. Nu comentez aici accentul, reginalismele ca nu este normal dar am vazut caietul fiicei mele-acolo erau scrise diverse rugaciuni si alte invataturi. Fiica mea scrisese corect romaneste dar individul ii corectase evident gresit. Prima reactie a fost de a o retrage pe fiica mea. In prostia mea crezusem ca e vorba despre altceva la ora de religie. In anii urmatori mereu aceeasi umilinta, cerere la directiune cu motivele pentru care nu dorim.Ce sa mai spun , o mizerie. De cele mai multe ori orele erau pe la 11 -12 deci nu putea sa lipseasca era obligata sa ramina. Acolo auzea comentariile asa ziselor cadre didactice(profesori de data asta), afirmatii de genul ca doar religia ortodoxa e cea adevarata , ca ceialati vor ajunge in iad , rugaciuni spuse in picioare( se uitau urat la fiica mea ce nu vroia sa se ridice). Oribil.Ba mai mult si greseli grave- habar nu aveau depre personajele bibilice , in general Vechiul Testament.
    Fiica mea picta icoane pe sticla stia mult mai bine decat colegii toate acestea dar nu am vrut sa o las la religie. Consider ca nu e bine sa le impunem copiilor o credinta si cu atat mai putin in felul acesta. Poate ca o prezentare a toturor religiilor , neura ar putea aduce un dram de cultura generala. In prezent asta lipseste.Biserica ar avea de castigat daca ar inceta sa se impuna cu forta.
    E clar ca parintii au fost obligati sa inscrie copii la religie , asta nu e o noutate
    Sistemele din starinatate nu sunt nici ele perfecte, poate ca pregatesc copiii mai mult pentru viata decat sistemul romanesc . In ceeace priveste cunostiintele teoretice nu cred ca sunt mai bune , problema Romaniei e ca acum nivelul e prea sus pentru majoritate si rezultatul se vede , copiii invata din ce in ce mai putin pentru ca nu pot face fata , dascalii sunt din ce in ce mai slabi. Doar o mica parte a copiilor mai poate tine pasul si asta cu sacrificii din partea lor si a parintilor. Eu vad acu , colegii fiicei mele -straini , in mare majoritate nemti( ea face cursurile in engleza) au avut foarte mari dificultati in anul I neavand cunostiintele de chimie si fizica necesare. Cred ca si Romania ar trebui sa adopte un invatamant mai modern , nu pentru elite ci pentru oameni normali cu mai multa aplecare spre practic;
    Schimburile scolare sunt extrem de utile-fiica mea la liceul de franceza de la noi din oras a facut schimburi cu copii din Franta de pe la 13 ani. Au fost foarte utile pentru dezoltarea ei ca persoana; Din pacate nu se fac decat in cateva scoli si nici macar in fiecare an.
    Nu am mari sperante de schimbare.Si sincer multumesc bunicii mele care m-a condus educatia. Asa am fost si eu capabila sa ma ocup de fiica mea, sa ma cert mereu cu profesorii ce sunt déjà extrem de slabi si sa o pot invata inclusiv toleranta fata de ceialati. Copiii ar trebui sa calatoraesca mai mult sa faca mult mai multe imersiuni in diferite culturi pentru a fi mai bine pregatiti pentru lumea de azi.

    RépondreSupprimer

Comentariile nu apar automat, sunt moderate. NU RASPUND LA COMENTARII CARE CONTIN INTREBARI/SITUATII LA CARE S-A RASPUNS/EXPLICAT DEJA PE BLOG.